- Министърът на земеделието Мирослав Найденов отчита своите 100 дни в управлението на страната. Той е наш събеседник. Здравейте, г-н Найденов.
- Министър Найденов: Добро утро.
- Изкушавам се да ви попитам за вашия спомен преди 20 години.
- Министър Найденов: Споменът ми е много силен, защото на 1 октомври 1989 г. започнах следването си. Уволних се тогава, знаете че младежите трябваше да служим преди да следваме, на 1 октомври започнах и много бързо дойдоха тези динамични, запомнящи се дни. Те са свързани с началото на следването ми, след това с промяната, със студентските протести. Аз бях един от лидерите на студентската стачка тогава срещу Лукановото правителство след това. И така с много емоции, с много надежда за много бърза промяна, разбира се, след това разочарованието, че промяната не идва толкова бързо, колкото ни се иска на всички, но ... все пак младежките години, които винаги носят хубав, носталгичен спомен.
- Всъщност, истината е, че разочарованието доминира тази годишнина, поне така личи от многото анализи, които излязоха напоследък.
- Министър Найденов: Може би такава е социологията, но, какво да ви кажа, това са промени, които е трябвало да се случат, но винаги трябва да предвиждаме и сценария, че това можеше да се случи години по-късно, така че в такъв смисъл, случило се е, тогава е трябвало да се случи. Това, което за България специално може би е разочарование, че стената падна за всички, за целия Източен блок, някои вече са много, много по-напред от нас. В този смисъл бихме могли да съжаляваме наистина, че годините на прехода в България не минаха така, както ни се искаше на нас и не сме днес равнопоставени с останалите си колеги.
- Надеждите за бърза и качествена промяна в земеделието – вие днес отчитате своите 100 дни. Знаем, парирахте заменките, предявите претенциите за царските гори и тръгнаха парите по САПАРД. Какво от всичко, свършено до момента, обаче дава шансове на земеделието през 2010 г. да бъде управлявано по-добре и да има по-малко вопли за недоимък?
- Министър Найденов: Може би това вие не казахте във въпроса си, стартирането, отпушването на Програмата за развитие на селските райони. Това е най-ресурсната програма, програма с над 3 млрд. до 2013 г. Ако позволите да припомня на вашите слушатели, че само преди 3 седмици ние с премиера връчихме 216 договора на 186 общини на стойност над 400 млн. лв. реални пари, които отиват в тези изостанали селски райони, за да могат да подобрят условията за живот.
- Направил ли сте сметка каква от част от бюджета до момента на Програмата за развитие на селските райони е договориран и изплатен, изоставаме ли питам?
- Министър Найденов: Нека да направим разликата между договориран и изплатени, защото когато стартира програмата, разбирате, че ние стартираме проектите, а не плащането на тези проекти. Те трябва да бъдат изпълнени и точно за това беше заръката и предупреждението на премиера към кметовете на тези общини да бъдат много прецизни при изпълнението на тези проекти, защото ако те не са изпълнени коректно, могат да поставят под условие усвояването на средствата. Но, това са реални пари в много тежка икономическа криза. Нека да кажа, че освен тези проекти, ние връчихме много проекти по мярката „Млад фермер” на близо 2 хил. млади фермери. Те получават по 50 хил. лв. безвъзмездна помощ, което наистина не е много, но не е и малко.
- Понеже вие се отстранявате от цифрите, вероятно имате причина за това, аз да припомня, че във вашия отчет пише, че са договорирани 55% от бюджета за 2007-2008 г. Това е половината от бюджета, достатъчно ли е това, за да сме спокойни, че не търпим фрапантно изоставане в тази програма, с която иначе толкова се гордеем и възлагаме надежди?
- Министър Найденов: Точно така е, цифрата вие коректна. Искам да кажа, че с идването ни, малко повече от 3 месеца, поемайки ръководството нямаше договорирани. Т.е. образно казано бяха приети над 10 хил. проекта, които стояха необработени.
- С колко падна цифрата 10 хил.?
- Министър Найденов: Обработени са повече от половината. Виждате, че това е много, много голяма работа, работа в изключително тежки условия, защото не беше създадена нито организация, нямаше и необходимото материално-техническо обезпечаване на хората, които разглеждат тези проекти.
- Ще успеем ли да наваксаме закъснението, има ли опасност част от предоставения бюджет за 2007-2008 г. по програмата да не го усвоим?
- Министър Найденов: За момента няма такива индикации. Даже се наложи с моя заповед да спра приемането на документи по някои мерки, защото се оказа, че приетите преди нас договори са на прогнозируема стойност по-голяма, отколкото е ресурсът на определените мерки. Така че, по-скоро попадаме в другата хипотеза, не да не усвоим, а някои от проектите да не бъдат реализирани, тъй като ресурсът ще бъде евентуално изчерпан.
- И в този смисъл в програмата на правителството за следващите години е заложено преструктуриране и актуализиране на Програмата за развитие на селските райони, ще успеете ли да постигнете такова разрешение от Европейската комисия, щото най-интересните мерки, по които ресурсът вече е изчерпан, да бъдат финансирани по някакъв начин чрез преливане на средства от неатрактивни мерки.
- Министър Найденов: Ние поискахме, аз запознах, без да съм длъжен, Комисията по земеделие и гори в Народното събрание със ситуацията. Поисках техният мандат и след като го получих единодушно, стартирахме процедурата с Европейската комисия за преструктуриране на бюджета на Програмата за развитие на селските райони. Разбира се, аз го казах и тогава, ще използвам случая и пред вас да кажа, това не се адмирира като действие от страна на партньорите ни от Европейската комисия, защото програмата е в самото начало и логично би било ние да искаме преструктуриране в края, тогава, когато е нормално да отчетем почти целия срок на програмата.
- Тази принципна позиция на Европейската комисия какво практически означава за нас, че тези мерки няма да тръгнат?
- Министър Найденов: Не, не означава това. Означава, че разговорите ще бъдат не леки, че ние ще трябва наистина да търсим много силни аргументи и да сме много силни в защита на позицията си. Мога да кажа, че аз и моят екип имаме опит, защото не леки бяха разговорите по отношение на деблокирането на средствата по САПАРД. Но, мисля, че вече с Европейската комисия говорим по по-различен начин, говорим откровено, говорим равнопоставено и в този смисъл аз се надявам наистина на позитивен изход, още повече, че се очаква смяна и в самата комисия, очаква се нов комисар по земеделие. Има очаквания този комисар да бъде румънец.
- Възлагате надежди на добросъседските отношения.
- Министър Найденов: Нека да видим. Подсказвам по-скоро, че все пак решенията, освен чисто технически, понякога са и политически. В този смисъл в началото ние просто декларирахме пред Европейската комисия намеренията си да искаме това преструктуриране. Нямаме нито отказ, нито нещо повече. Вървим по процедурата. Научихме се, че има процедури, които трябва да следваме, не можем да прескачаме етапи.
- Тежки разговори предстоят. Тежки разговори имате вие и в момента, пък и множество въпроси, насочени към вас във връзка с бюджета за 2010 г. Зърнопроизводителите са много гневни за това, защото, вие знаете, те поискаха 380 млн., обещахте им 300, като 150 млн. от тях са под черта. И това ги връща, казват те, към 2008 – две години назад.
- Министър Найденов: Първо искам да кажа, че имахме много откровени разговори, наистина много откровени, и с фермерите, и с премиера Борисов и с финансовия министър, т.е. бяха приети на възможно най-високото ниво и получиха информация буквално от първа ръка.
- От които разговори, те се чувстват леко излъгани.
- Министър Найденов: Искам да обясня в парадокса, в който попадаме. Когато те протестираха 2008 г., знаете, че в Републиканския бюджет имаше близо 4 млрд. излишък. Тогава нямаше позволение от Европейската комисия, защото никой не се беше сетил да поиска максималния размер на националните доплащания. Първото нещо, което направих аз, като министър, е да поискаме този максимален размер и ние го получихме, но разбирате, че аз съм поискал това нещо август месец без да знам, че към края на годината дефицитът в Републиканския бюджет ще бъде огромен и ние ще бъдем изправени пред много голяма дилема – какъв бюджет да направим за 2010 г. Така че, говорихме много откровено с тях. Искам да кажа, че в първоначалната рамка на бюджета, националните доплащания не бяха заложени въобще, просто защото нямаше пари и от 0 се стигна до 150 млн. – 100% гарантирани, т.е. те ще бъдат в първия разпис на бюджета. 150 млн. някои казват, че са под черта, аз искам да кажа, че са абсолютно реални, ако това, което ние предвиждаме се случи, за да бъдат получени. И все пак става въпрос за средства, които трябва да бъдат усвоявани от декември 2010 г. до юни 2011 г. Не мисля, че има драма, мисля, че те проявиха разум, защото ясно беше казано на всички тях – тези пари, които ние взимаме и отиват при вас, ние ги взимаме от българското здравеопазване, от българското образование от сигурността на нашите граждани. За това те не са максималисти в своите искания и аз наистина ги поздравявам за тази им позиция и не смятам, че ще се стигне до някакви ексцесии.
- Има ли драма в 40-те млн., заложени за държавни помощи в бюджет 2010?
- Министър Найденов: Подобен е проблемът и с държавните помощи. Това може. Нека да е ясно, че наистина това са реалностите и аз го казах ясно и категорично – отказвам се от абсолютно всякакви претенции по отношение на бюджета на самото министерство, имам предвид бюджета за издръжка на администрацията. Всеки лев, който може да бъде допълнителен осигурен, нека да отиде и за национални доплащания и за държавни помощи. Но, в края на краищата и двете – и националните доплащания и държавните помощи – са възможност на съответната държава. В момента, при тази ситуация на бюджета, за което наистина не върви аз да се оправдавам, но това правителство няма абсолютно никаква вина за ситуацията на сегашния бюджет, това са реалните възможности. Всяка друга допълнителна възможност, която се появи, те имат гаранцията и на премиера, и на финансовия министър и лично моята, че ще отидат за подпомагане на този сектор. Аграрният сектор в момента е може би единственият, който реално прави брутен вътрешен продукт.
- Това в някаква степен оправдава претенциите му?
- Министър Найденов: Точно така и ние го виждаме това, но правим максималното да оптимизираме и сектора.
- Вероятно същото ще кажете и за друг проблем, че в бюджет 2010 няма заложени средства за рефинансиране на кредитите на земеделците за проекти по Програмата за развитие на селските райони, което ще създаде много сериозен проблем.
- Министър Найденов: Точно в тази посока проведохме среща и предстои сключването на меморандум с Асоциацията на търговските банки в България, на които ясно беше казано от моя страна, както имаха разговор и с премиера, това е – в момента на криза този сектор има гарантирани средства в рамките на общата селскостопанска политика и те наистина са гарантирани. 44% от европейския бюджет отива точно за тази обща селскостопанска политика и самите банки би трябвало да не бъдат толкова рестриктивни към този сектор. Разговорът беше много позитивен. На него присъстваха и представители на аграрния бизнес, така че ние очакваме от банките те да предложат наистина атрактивен продукт по отношение на тази Програма за развитие на селските райони. В противен случай ние ще бъдем принуден да направим гаранционен фонд.
- Този гаранционен фонд всъщност се чака доста отдавна. Сега на финала на нашия разговор два актуални въпроса. Дни наред вие казвате, че предстои да се предаде един доклад на прокуратурата, който ще направи клиент на прокуратурата вероятно бивш земеделски министър или вие ще ни кажете кой, готов ли е вече този доклад за заменките на земи?
- Министър Найденов: Докладът е готов. Искам да кажа, че това беше огромна по обем работа на инспектората на Министерството на земеделието и храните. Аз не съм юрист и не искам да изземвам функциите на прокуратурата и да казвам дали ще бъде повдигнато обвинение срещу някого.
- Чии нарушения касае този доклад?
- Министър Найденов: Касае нарушения, без да персонифицирам, на бивши ръководства на министерството и членове на политическия кабинет, така че нека като прокуратурата се запознае, предполагам, че е възможно да има нови обвинения, защото безобразията, които са вършени, тази дума ще използвам ...
- Когато ще го внесете вие в прокуратурата?
- Министър Найденов: Последни уточнения правеха колегите към края на миналата седмица. Днес очаквам да ми доклада шефът на инспектората. В момента, в който е готов, предполагам до 2-3 дни максимум.
- Доколко в този доклад стават ясни задкулисните политически връзки и лобизъм, защото вашето министерство дълго време беше свързано с една политическа сила?
- Министър Найденов: Това е единственото министерство, което в продължение на 8 години е било управлявано от ДПС и наистина нещата, които са ставали там, не са добри. Между другото аз искам да кажа, че влезе в сила и новият устройствен правилник от петък на Министерството на земеделието и горите, така че аз ще извърша и тази структурна реформа, която да не позволи тези неща или подобни неща да се вършат в бъдеще, независимо коя политическа сила управлява този сектор.
- Имаме още една тема, тя е свързана със свинския грип и опасенията, че той може да се прехвърля върху животни. Чухме мерките, които взехте, и разпоредените от вас проверки, както и съобщенията от почивните дни, че все още у нас няма засечени подобни случаи, но все пак към тази сутрин каква е актуалната ситуация?
- Министър Найденов: Към тази сутрин нямаме съмнения, докладва ни се постоянно. Ние имахме извънредна работна среща в събота с премиера и със здравния министър. Мерките са набелязани. Имаме ресурс, искам да кажа, че НВМС и нейните поделения са буквално в пълна бойна готовност. Имаме възможност да го диагностицираме, ако се случи. Разигравани са от самата служба подобни ситуации, буквално и като учение. Нека да бъдат спокойни вашите слушатели. Проблемът единствено, ако наистина възникне, ще бъде не толкова здраве, доколкото финансов, защото за да бъде локализирано, ако такова заболяване влезе в голяма ферма, по всяка вероятност животните в тази ферма ще трябва да бъдат унищожавани, а това е свързано с обезщетения, т.е. допълнителни разходи и това ни бяха притесненията. Надяваме ме в същото време, че специалистите и на Световната здравна организация и другите компетентни органи работят превантивни мерки, ние сме в постоянен контакт с тях.
- Смятате ли, че се налагат някакви по-засилени профилактични мерки, освен за превенция за пренасянето към животни, за превенцията в хранителната мрежа? Имам предвид по-засилена дезинфекция или маски.
- Министър Найденов: Два са компетентните органи. По отношение на добива на хранителните продукти, компетентният орган е ДВСК, а по отношение на самото предлагане на граждани, компетентният орган е РИОКОЗ. Ние точно за това с колегата Нанев бяхме при премиера, за да стиковаме работата на двете служби. Наистина, нека да бъдат спокойни гражданите, аз смятам, че по-скоро, поне за момента се касае за психоза, отколкото за реални факти. Системата е в готовност да реагира, ако се получи някаква такава ситуация.
- Благодаря ви.