- Г-н министър сметките на земеделските производители от тази сутрин са заредени с обещаните 200 млн. лева. Затваряте ли темата Украинска помощ и ще се изплатят ли до края на ноември обещаните остатъчни 125 млн. лева?
- Да, това факт! Сумите са вече по сметките на бенефициерите. Вторият транш на Украинската помощ ще бъде изплатен. Към днешна дата са разплатени 200 милиона лева по двете направления, а до края на месец ноември ще бъдат разплатени останалите 125 милиона лева. А гаранция, че това ще се случи, е именно решението на Управителния съвет на Държавен фонд „Земеделие” плюс нотификацията, която пуснахме към ЕК в Брюксел, която е в целият размер от 325 милиона лева.
- Тоест земеделските производители не бива да се притесняват, че остатъка от сумата ще се забави, тя ще бъде получена? Можем да ги уверим.
- Разбира се, да. Земеделските производители не би трябвало да имат притеснения за остатъка от сумата, която имат право да получат.
- Вече се говори за 2025 година Украинска помощ ще има ли подсигурена в бюджета?
- Вие знаете, че за изплащането на Украинската помощ е необходим т.нар. правен механизъм. А той е именно на база Регламента, който е на Европейската комисия за Украинската помощ, да бъде обявено на ниво Брюксел, че за следващата година ще продължават негативните последствия от войната на Русия срещу Украйна, и именно на база тази помощ като ликвидност дават разрешение на съответните държави да я бюджетират. Въпреки че към днешна дата нямаме тази правна рамка, аз, като министър на земеделието, съм пуснал искане към Министерството на финансите за осигуряване в пълен размер на два транша за следващата 2025 година.
- Напрежението около парите вдигна протестни реакции на земеделските производители, справедливо ли е да се стига до обостряне на тон, при положението че парите са обещани, но бяха забавени с около 10 дни?
- Вижте, аз също съм си задавал за себе си този въпрос. Отговорът, който аз съм си давал е, че може би бранша и не само този бранш през годините е бил лъган. Това е защитна реакция от тях, която провокира тези емоции. Честата смяна на правителства не дава достатъчно увереност, че обещаното от предишно правителство ще бъде изпълнено сега. Само да припомня, че тази Украинска помощ ангажимента за изплащането беше поето от предходно редовно правителство с премиер акад. Денков. Там беше подписано едно споразумение в рамките на три страници, където се наложи да се изплаща от бюджета на тази година, но тук големия проблем е, че освен подписа си тези пари по никакъв начин не бяха заложени в бюджет 2024 г. Нито в разходна част като изплащане, нито съответно към този разход е бил предвиден някакъв приход, за да се балансира бюджета откъм дефицита, който нашата държава гони за приемането в Еврозоната. Тук имахме подпис на хартия, но нямахме реално заложени средства за изплащане на тази помощ. Наистина беше доста драматично, както първото плащане, защото аз като министър като стъпих първата задача бе да изплатя първия транш и пари, които не са налични по сметките на ДФЗ, защото тя е платеца. Както и не са налични и в МЗХ. Много трудно през преструктурирано на план сметките да бъдат намерени и изплатени и без това да повлияе на цялостната политика на ДФЗ откъм реализация на инвестиционни схеми на подпомагане и всички други подсхеми, с които работи ДФЗ. Тук държа да отбележа: Да, беше подписано и обещано, но на служебното правителство в предния мандат и в сегашния мандат се наложи да намери средствата, а те не са малко. Тук говорим за два транша по 325 млн. Това са 650 млн. лева, които по никакъв начин не бяха заложени в бюджета.
- Във Вашето управление на министерството попадна и изплащането на обещани средства по Екосхемите. Има обаче неизплатени суми на земеделски производители, които очакват разрешение на техните индивидуални казуси. Какво можем да кажем на тези хора?
- Да, така е. Държа да отбележа, че сегашния екип на МЗХ, плюс екипа на ДФЗ, разплащат кампания на 2024, която започна през 2023 г. и всички нормативи, наредби са от онзи момент. Аз неколкократно обявих, че там където има допуснати административни грешки, а то има такива, там където има допуснати административни пропуски откъм норматив, всички тези казуси ще бъдат проверени наново. Стопаните засегнати от тези пропуски ще им бъде изплатено. Към днешна дата колегите от ДФЗ работят по тези преписки и където се натъкнем на тези моменти, които казах там ще си коригираме и всички, които не са получили неправомерно сумите си ще им бъдат заплатени.
- Кризисния резерв е ключова тема, за която разговаряте през всичките си срещи със земеделските производители, повече информация можем ли дадем за нашата аудитория?
- Да. В последните 4-5 месеца откакто съм министър, браншът и аз като принципал се сблъскахме с негативните влияния, които оказват климатичните промени, а именно спомняте си пролетта и началото на лятото, когато не беше типично паднаха голям брой градушки, които унищожиха доста площи и продукция. След това не ни се разминаха и пожарите. Те също унищожиха цели бизнеси. Аз обикалях много ходих в Болярово и във Воден, и Хасковско, там видях наистина голяма трагедия. Изгорели ферми и животни, съдби на хора. Българската администрация в МЗХ нямаше опит в искането към механизмите на кризисния резерв на ЕС. Ние проучихме опита и разбрахме, че относно такива форсмажорни обстоятелства като непреодолима сила като пожари, градушки са предпоставки за използване на ресурса на т.нар. кризисен резерв. Направихме комуникация с ЕК казаха ни какъв е пътя, а той никак не е лек. Трябваше да направим много анализи, да изготвим много статистика откъм загуби на продукция и откъм ниски добиви в следствие на климата. Всичко това се случи. Радостното е, че България с още 4 държави беше включена в списъка и одобрена. Към днешна дата вече е факт, че за България има 11 млн. евро отпуснати от кризисния резерв, които ще бъдат съпътствани с 200% съфинансиране. Тук говорим за една сума в размер над 60 млн. лева. Успяхме да се възползваме от тази европейска солидарност и от принципите, които залагат нашите приятели в Брюксел.
- Законодателно остава ли време на администрацията да задейства ключови законопроекти, които се очакват от сектора като Закон за браншовите организации и аграрната камара?
- Да, разбира се. Вчера имахме среща с БАК. И дадохме отчет на всичко свършено откъм подходи за законодателни промени. Във времето преди да стана аз министър доста се е работило по темата. Ние продължаваме дали сме всички етапи, до които сме стигнали. Тук, аз като министър наистина ще бъда по-радостен, когато повече представители на браншовите организации имат еднакво мнение относно законодателна база именно за тези законопроекти. Получава се така, че предложенията, които постъпват при нас се различават. Оказва се да играем ролята на медиатор, а на мен ми се иска да виждам един обединен земеделски бранш с едни обединени искания, които да залегнат законодателни, и да бъдат нормативната база, към която ще се развива земеделието. Към днешна дата това го няма. Колкото браншови организации толкова искания имат.
- По отношение на проверките с виртуални животни работи ли министерството, защото това е още един начин да се изчисти сектора от нарушителите?
- Абсолютно. Това е нещото, което по никакъв начин не трябва да се допуска. Да, работим по темата. Вече извън групата на проверяващите от БАБХ сме ангажирали и служители на ДФЗ, както и след среща с изпълнителния директор на НАП съм го запознал с казуса и той също пое ангажимент, че не толерира нещо подобно. Взаимни екипи тръгват и всяко едно подобно действие, гарантирам на всички и съветвам никой да не се занимава с такова нещо, защото трябва да се знае, че разполагаме с голяма база данни. Имаме сигнали към ДАНС, имаме обратна връзка и тях, така че работим усилено там.
- Г-н министър последен въпрос. Не е по важност последен. Напояването в България ще подобри ли своята функционалност и ще се увеличат ли поливните площи?
- Голяма тема. За жалост всички ние, които сме били в този кабинет сме длъжници на земеделските производители. Опитах се да събера данни за напояването откъм площи и инфраструктура на Напоителни системи. Последните данни са от 1999 г., които се базират на изходни такива от 1963 г. За тези 3-4 месеца ние свършихме не малко в тази насока. Направихме на голям процент от площите инвентаризация на последната инфраструктура, направихме прогнозни количествено-стойностни сметки. Знаем за какво става въпрос. Това, което сме предприели като действия на база един голям анализ, който е много говорещ и смислен сме го предоставили в Министерство на финансите като за бюджетната процедура 24-28 г. сме поискали от Националния бюджет 1 млрд. и 200 млн., с които ние гарантираме, че тези пари ако ни се отпуснат на база анализа и всичко, което сме свършили до момента ние ще увеличим поливните площи в страната с над 2 млн. и половина дка. Това е първа стъпка за последните 30 години. Това го свършихме.
Вижте повече в интервюто тук: https://darik.bg/ministar-tahov-ste-izplatim-vsichki-pari-po-ukrainskata-pomost-na-zemedelcite