Върни се горе

Виненият и кулинарен туризъм са перспективен сегмент от икономиката на селските райони и биха могли да донесат висока добавена стойност за икономическото  развитие и просперитет на тези райони в България. Министерство на земеделието и храните подкрепя развитието на лозаро-винарския сектор и сред основните ни приоритети е достойното позициониране на пазара на българските вина и напитки, както и на храни и традиционни кулинарни продукти. Това коментира в Пловдив заместник-министърът на земеделието и храните Александър Йоцев при откриването на XV-то Годишно издание на Международната конференция за винен туризъм (IWINETC).

Министерство на земеделието и храните насърчава инвестициите и модернизацията чрез националните и европейски политики за подкрепа в сектора, включително и с последните предложени промени в Стратегическия план. Надяваме се, че прилагането на тези политики, в съчетание с утвърдените традиции и майсторски умения и познания на нашите енолози, създава реални условия за производство на конкурентни продукти и успешна реализация. Развитието и надграждането на добрия имидж на българското вино, както и на богатия и разнообразен български кулинарен вкус, безспорно се дължи преди всичко на усилията на бранша, но и подкрепата на държавата е от ключово значение, обобщи още заместник-министърът.

Той посочи като пример подкрепата, оказана на сектора през месец март тази година за участие на 26 български винарни за първи път с общ национален щанд на най-голямото международно изложение за вино и спиртни напитки Провайн в град Дюселдорф в  Германия, а също и предоставената държавна помощ за ежегодното провеждане на Международния ден на мавруда на 26 октомври.

Заместник-министърът информира и за стартиралия процес на обновяване на законодателството в сектора, както и обнародваната наредба в края на миналата година за сигнализация на пътищата с пътни знаци, указващи дестинации за винопроизводство в селските райони на България, която ще се прилага от август 2024 година.

Той информира, че предвид промените във вкусовите навици на потребителите, производството се насочва към нови сортове, като се повишава и търсенето на бели вина. Сред най-популярните традиционни български сортове, които се представят в различните региони, са Мавруд, Гъмза, Широка Мелнишка лоза, Рубин и Памид, а от белите - Димят, Тамянка, Гергана, както и различни Мискетови сортове - Варненски, Сандански, Врачански и Червен Мискет.

Двудневният форум събира близо 100 професионалисти и експерти в областта на винения и кулинарен туризъм от над 50 държави от целия свят. Специализираният формат се провежда ежегодно, като изборът на дестинация за провеждането му, носи престиж и възможност на домакините да представят своите традиции във винопроизводството, богатство си от тероари и културно-историческо наследство. В рамките на семинарите и професионалните дегустации, провеждани по време на форума, се насърчава създаването на нови партньорства между производители, преработватели и търговци от целия свят, както и споделяне на устойчиви практики и иновативни маркетингови подходи.

Сподели в: