Водещ: Добро утро. Гост в студиото сега е земеделският министър –
Мирослав Найденов. Добро утро. Ще поставим въпроса дали е възможно
наистина страната ни да бъде санкционирана с между 2 и 8 млрд. лв.,
каквато информация се появи тези дни, заради начина, по който се
осъществяваха заменките през последните години на цени видимо под
пазарните, поне такива са били оценките. Знаете огромните скандали по
тази тема, или това е някакъв предизборен блъф в момента, за да се
стоварят отново упреци към тройната коалиция. За това след малко, ще
използвам обаче водещата тема за 3 – 4 от централните вестници за начало
от нашия разговор. „Брюксел прецаква България и с европарите за
земеделие, фирми, започнали работа след 2011 г., няма да имат достъп до
субсидиите, налага се таван върху субсидиите за обработваема земя до 300
000 евро на стопанство.” Нека да уточним по начин, който да е разбираем
не само за земеделците – порязана ли е България сериозно от този план,
свързан с финансиране на земеделието, на европейските пари за земеделие?
Мирослав Найденов: Тъй като Вие цитирахте заглавието от вестник
„Сега”, заглавието от вестник „Дневник” е точно обратното – че България
ще спечели от, ето, пълна промяна и анализа...
Водещ: Пълна промяна и...
Мирослав Найденов: Да, анализа, че ще спечелим. Всъщност за какво
става въпрос – става въпрос за финансовата рамка за новия програмен
период от 2014 до 2020 г. Една рамка, в която се разпределят годишно 55
млрд. евро. Това е най-голямата сума, която ЕС заделя за политика. Това
са около 40% от общия бюджет на ЕС.
Водещ: Най-много отиват за земеделие. До какъв процент от тези 55 ли казахте, милиарда...
Мирослав Найденов: 55 млрд. е общият фонд, който годишно се разпределя на базата на тази финансова рамка на общата селскостопанска политика.
Водещ: Могат с новите правила да дойдат в България. По-малко ли е?
Мирослав Найденов: Не, напротив – България ще получава повече
всяка година, тъй като е нова страна-членка, ние започваме от едни ниски
прагове и отиваме, ще достигнем тавана на праговете през 2016 г.
Поискахме заедно с Румъния, тъй като само ние сме ощетени от...по-скоро
не ощетени, а правилата на договора, който е подписан през 2007 г....
Водещ: Все ощетени ли сме, последно?
Мирослав Найденов: От 2007 г. сме ощетени, защото тези, които са
подписвали договора през 2007, са го подписали така, че България и
Румъния да вземат по-малко от останалите.
Водещ: Като нови.
Мирослав Найденов: Като нови страни-членки, т.е. не е бил защитен
интересът на България тогава при подписването на договора за
присъединяване. Но с новата обща селскостопанска политика България ще
получава повече средства. Тук обаче е големият въпрос къде отиват
средствата, защото това, което предлага еврокомисарят Чолос, който между
другото вчера представи реформата пред Европейския парламент, а днес я
представя в Румъния, тъй като той е румънец по народност и е избрал това
да бъде първата страна. Той предлага да има таван. До момента нямаше
таван.
Водещ: 300 000 евро.
Мирослав Найденов: Да. До момента нямаше таван и това доведе до
едно изкривяване на плащанията, защото тези, виждате, десетки милиарди
се оказа, че отиват в малка група хора.
Водещ: Агромилионери.
Мирослав Найденов: Да. Агромилионери, някои агромилиардери, и аз
ще дам пример в България. В България 3.4% от бенефициентите или от
хората, които получават парите, получават 78% от общата сума. Т.е. ние и
в България, в ЕС, създадохме една прослойка на много богати хора, а в
същото време останалата, голямата част земеделски производители, някои
са докарани до бедстващо състояние. Затова обсъждайки тази реформа,
между другото това наскоро, че България участва много активно този път в
обсъждането на реформата, ние също подкрепяме тезата да има таван, за
да може тези много средства да отидат при по-голям брой хора. Т.е. да
отидат не само при зърнопроизводителите, да отидат и при животновъдите,
да отидат и при зеленчукопроизводителите...
Водещ: Т.е. порязва се паричният поток при големите, а ще разпредели, според Вас, по-справедливо при малките.
Мирослав Найденов: Точно така. Тоталната сума не намалява. Това е
важно да се каже. Тотално сумата не намалява, просто системата ще бъде
друга, за да може да се облагодетелстват повече хора. И най-важното –
какво ни касае, защото Вие по-рано се питахте: какво касае зрителите,
които днес ни гледат.
Водещ: Какво?
Мирослав Найденов: Това, че години наред ЕС наливаше милиарди в
тази обща селскостопанска политика, но въпреки това цените на
хранителните продукти, и то основните хранителни продукти, поскъпнаха
драстично. Така че нормално е ЕС да реагира. А защо поскъпнаха, защото в
ЕС заради тази система, досегашната, на разпределение се получи едно
монокултурно земеделие, т.е. всички заложиха предимно на
зърнопроизводство.
Водещ: Ще поевтинеят ли онези храни и продукти, които се произвеждат от земеделците, според Вас?
Мирослав Найденов: Ще дам пример – Европа в момента внася 64% от
месото, което е необходимо. Близо 50% от плодовете и зеленчуците.
Реформата цели те да се произвеждат в ЕС и това да доведе до намаляване.
В противен случай, ако ние зависим от внос, говорим глобално за ЕС,
цените може би ще продължат да растат.
Водещ: Добре. Това според Вас е добра новина в крайна сметка, това разбрах.
Мирослав Найденов: Това е справедливото. Нека да го кажа така –
добра или лоша, бъдещето ще покаже. Аз смятам, че е по-справедлива. При
този начин на разпределение парите ще отидат при повече хора, при повече
сектори. Смятам, че това ще задържи хората в селските райони. Всъщност
това е водещото и това е основното.
Водещ: Като стана за милиони и за милиарди, директно към въпроса,
който излезе от стенограмата на правителственото заседание, последното в
сряда, миналата сряда. С между 2 и 8 млрд. лв. може ли да бъде наистина
санкционирана България заради заменките, които са извършвани през
годините, или блъфирате, за да обвините по време на избори тройната
коалиция?
Мирослав Найденов: Г-н Николаев, аз ще тръгна отново от анонса Ви
сутринта, анонса по цялата тема. Ако това е блъф, в този блъф трябва да
участва Европейската комисия, защото ние получихме предупреждение на 29
юли, че това може би ще се случи, а официалното решение излезе на 16
септември в официалния вестник на Европейската комисия.
Водещ: Защо се крие тази информация, не беше публично оповестена от българските власти?
Мирослав Найденов: Когато излезе официално във вестника и той
беше обнародван, тогава Ваши колеги журналисти повдигнаха въпроса и аз
трябваше, премиерът ме попита на Министерски съвет и аз му отговорих.
Всъщност малко предистория, защото ние сме го коментирали във Вашето
студио в годините назад, във втората половина на 2009 г. по сигнал на
неправителствени организации Европейската комисия започна предварително
разследване срещу България за това дали извършените заменки от тройната
коалиция представляват нерегламентиран държавна помощ.
Водещ: Което е наказуемо и се санкционира с такива глоби.
Мирослав Найденов: Предварителното разследване обаче приключи със
становище на комисията, че, да, по всяка вероятност представляват,
затова те стартираха това вече официално разследване, или ние използваме
термина „дело”. Какъв е изходът? Ако Европейската комисия потвърди вече
в официалното разследване и излезе с решение, че това е
нерегламентирана държавна помощ, на държавата-членка се дава срок, в
който тя да възстанови тази несправедливост.
Водещ: Разликата в цената.
Мирослав Найденов: Т.е. или да прибере разликата в цената от
бенефициентите, или да си прибере обратно горите. Ако това не се случи в
определения срок, примерно, даден е срок от една година, ако не го
направим в този срок, тогава България ще бъде глобена за разликата.
Водещ: И как ще стане?
Мирослав Найденов: Сигналът на неправителствените организации е,
че България е ощетена между 2 и 8 млрд. Т.е. това е вече в досието и в
преписката. Във всички случаи, ако България беше глобена, ние ще платим
някаква подобна сума. Може и да са стотици милиони, защото вече ще има
спор по оценката. Но ако България бъде осъдена, ще трябва да плащаме
всички за това, че някой си е позволил тогава, във времето назад, да...
Водещ: А защо не се търсят от тези, които са се възползвали от
занижените цени, които са били много по-ниски от пазарните? Защо не се
развалят сделките?
Мирослав Найденов: Това е въпросът... Всъщност какво е предприето
като процедура – вече има обвиняеми, тъй като за да поискаш да развалиш
нещо, трябва да докажеш, че има престъпление или държавата е ощетена.
Обвиняеми са двамата бивши министри на земеделието – Кабил и Валери
Цветанов, обвиняем е и бившият шеф на Агенцията по горите – Стефан
Юруков. Тук е големият въпрос, че големите заменки обаче, защото те са
обвиняеми за по-малките заменки, големите заменки са внасяни на
Министерски съвет и са докладвани от тогавашния вицепремиер – Ивайло
Калфин.
Водещ: Дайте пример, понеже сме в предизборна кампания.
Мирослав Найденов: Аз, защото точно, че сме в предизборна кампания...
Водещ: Пример за заменка.
Мирослав Найденов: ...мисля, че той трябва... Заменките са много.
Водещ: Внесена от него.
Мирослав Найденов: Внесени са, примерно, заменката, която се
свързва с брата на бившия премиер Станишев. Това е за, примерно,
Камчийски пясъци, много са, не искам да ги изброявам.
Водещ: Това нещо в тези разследвания от Брюксел заменки ли е?
Мирослав Найденов: Това... част от заменките влизат в
разследването от Брюксел, но вижте, когато те вземат решение, те вземат
прецедент от определени заменки, но вземат решение за всички, т.е.
неправителствените организации са дали най-фрапиращите примери, които се
разследват, но държавата ще бъде осъдена за всички. И вижте, днес,
когато се говори много, защото наистина сме в предизборна кампания, и,
примерно, той като кандидат-президент говори за всичко и разбира за
всичко, мисля, че редно е да каже какво мисли по тази тема.
Водещ: Заменките и давате пример за конкретна заменка за брата на бившия премиер, така ли?
Мирослав Найденов: И не само тази, списъкът е дълъг, защото те са няколкостотин.
Водещ: Имаше и случка с депутат от ГЕРБ – г-н Димитров, който
също е бил акционер във фирми, мисля, че в две дружества, или
съакционер, които също са в списъка на разследваните за нерегламентирана
държавна помощ замени.
Мирослав Найденов: Точно така. Депутатът Емил Димитров, тъй като
се спрягаше и неговото име, той направи нещо друго – заведе всички
журналисти и показа замяната. Той е заменил гора за гора с абсолютно
еднаква площ и тази гора в момента е ловно стопанство, което е в
Етрополския балкан, а не е замяна на морето, нещо, което да е изсечено,
да е превърнато... Т.е. това е пример, в който гората се запазва и се
използва по предназначение. Лошите обаче примери са, когато гората се
заменя, най-вече около морето или около планинските курорти, изсича се и
там поникнат тези...
Водещ: Имаше законопроект на правителството на ГЕРБ да се разреши
строежа, да падне мораториума, да може да се строи на заменените
апетитни места, но после парламентът успя да го спре това нещо.
Мирослав Найденов: Не, категорично не само, че нямаше законопроект, още в първите дни...
Водещ: За горите.
Мирослав Найденов: ...още в първите дни на настоящото Народно събрание, управлението на ГЕРБ наложи мораториум върху промяната на предназначение.
Водещ: И после имаше текст, който трябваше да разреши.
Мирослав Найденов: Не е имало текст, има нов закон вече, тъй като
мораториума е заменен от новия Закон за горите, където категорично се
забранява. И всъщност, вижте, тези, които са заменили горите, те няма да
могат да правят нищо в тях и затова аз ги призовавам, така и така
държавата ще трябва да носи щети, по-добре да ги върнат.
Водещ: За да приключим с тази тема, какъв процент, може да кажете, е вероятно България да бъде глобена с между казали сте 2 и 8 млрд.
Мирослав Найденов: Това са оценките на неправителствените организации и те...
Водещ: Колко е възможно това наистина да се случи по Ваше лично чувство на база данните, с които разполагате?
Мирослав Найденов: Без да бъда гадател, имам сериозни притеснения, че Европейската комисия може наистина да ни принуди или да изчисти...
Водещ: Колко?
Мирослав Найденов: Не, плащането е крайният... последствието, ако
не успеем да стартираме процедура, в която да си върнем горите или те
да си внесат разликата.
Водещ: Ще стартирате ли процедура да си изземете имотите, държавата?
Мирослав Найденов: Ако има решение на комисията, което ни принуждава, ние ще трябва да го направим и ще го направим.
Водещ: Защо сами не го направим, да ги изпреварим преди решението?
Мирослав Найденов: Защото тогава, ако Вие сте, примерно, получили
гора и твърдите, че сте прав в случая и няма решение на институция,
която да казва, че това е нерегламентирана помощ, Вие пък можете да
съдите държавата, да кажете, че това е вид...
Водещ: Само да Ви кажа един цитат на главния прокурор – 4
февруари 2010 г.: „Заменките не са държавна помощ, а престъпление”. И
въпросът е: като са престъпление, защо все още няма наказани, но Вие
казвате, че са дадени на прокуратурата.
Мирослав Найденов: Вижте, има повдигнато обвинение срещу двама
бивши министри и бившия шеф на горите. Няма обвинение срещу г-н Калфин,
който е внасял. Тук е въпросът и трябва да се отговори защо там няма
нищо.
Водещ: Ама наистина ми намирисва малко на предизборно, можеше по-рано да се каже това.
Мирослав Найденов: Не.
Водещ: Добре.
Мирослав Найденов: Давам Ви фактите и когато някой е внасял нещо,
трябва да отговаря. Аз в момента съм министър и когато внасям нещо в
Министерски съвет, нося отговорност за това, което внасям.
Водещ: Добре. Следите остават, така да се каже. Рязко сменям
темата с един Ваш ангажимент, който бяхте поели при иначе доброто Ви
намерение храната на децата в училища, в детски градини да бъде
по-качествена. Имаше един момент, в който заедно със здравното
министерство решихте обща комисия да решава какво да е менюто, какви
съставки, по-полезни храни да се влагат. Казахте, че не очаквате
поскъпване и разсеяхте страховете на родители за скок на таксите за
детските градини.
Мирослав Найденов: Дадох пример, че поскъпването трябва да бъде
около 10%, защото нормално е да има някакво поскъпване. Казахме заедно,
тъй като бяхме в студиото за неправителствени организации, представители
на Националната мрежа за детето. И това, което ние направихме като
анализ е, че ако посредниците по веригата бъдат изолирани, посредниците
по снабдяването на детските градини...
Водещ: Направо снабдителите директно да доставят без посредници.
Мирослав Найденов: Да, да могат производителите на храни да могат
директно да доставят. Тогава тази надценка, която в момента отива при
посредниците, ще компенсира качеството, т.е. по-скъпата храна заради
качеството. Ние направихме и наредбата вече от 15 септември е в сила, от
тогава, използвам случая да кажа, че от 15 септември до онзи ден са
направени над 1150 проверки, има санкционирани детски градини, има две,
които са затворени.
Водещ: Затварят се целите детски градини?
Мирослав Найденов: Разбира се, затварят се когато се затвори столът, примерно, или кухнята.
Водещ: Защото не спазват правилата от наредбата?
Мирослав Найденов: Не само правилата от наредбата, проверките не
са само по отношение на тази наредба за качеството. Констатирани са,
примерно, лоши хигиенни условия, храни без документи, все пак там се
хранят нашите деца.
Водещ: Ще го коментираме като отидем на място, проверка от
извора, така да се каже. Стоян Георгиев е в едно столично училище,
мисля, че е 119-то, и ще разберем как се случват нещата там, свързани с
храната и променените правила. Добро утро, Стояне.
Репортер: Добро утро. Точно така, намирам се в 119-то училище, в
мястото, където учениците се хранят, за да дадем отговор на въпроса: как
се отразяват новите критерии за храната и колко е поскъпнала в крайна
сметка и порциона на ден. Дали е в рамките на тези 10%, които бяха
обещани, или повече. Веднага се обръщам към съдържателя на стола –
господин Иван Даньовски. Г-н Даньовски, колко струваше преди порциона за
един обяд, примерно, и колко струва сега?
Иван Даньовски: Ами преди струваше 2.20, в момента е 3.00 лв.
Репортер: Като процент, 30 и няколко?
Иван Даньовски: Ами процентът е около 30 – 35.
Репортер: Какво наложи повишаването на тази цена и какво е новото в менюто на децата?
Иван Даньовски: Ами новото е, че продуктите, с които се готви, са по-скъпи. Те са по стандарт и цените им са много по-големи.
Репортер: Нормата на печалба променена ли е в сравнение с това, което беше преди със старите продукти?
Иван Даньовски: Ами не. Печалбата е същата.
Репортер: При същата печалба 30% е разликата в цената, 30 и
няколко. Към директора на училището – дали новите изисквания промениха
начина на хранене и към по-добро на децата, какво е Вашето наблюдение?
Директор: Моето наблюдение е, че за този един месец броят на
децата, които се хранят в стола, е същият. Дали това е здравословно и
полезно, ще се разбере след доста години.
Репортер: Вече е забранено да се продава в училището доста от
продуктите, включително газирани напитки, банички и т.н. Наблюдавате ли
повишаване на търговията на подобни неща около училището, в съседните
улици?
Директор: Тя винаги е била в по-големи количества за храните, които са забранени и в настоящия момент това продължава в същия ред.
Репортер: Искате да кажете, че децата просто излизат от училище и си купуват това, което си искат?
Директор: Обикновено това се случва в голямото междучасие, тъй
като в малките междучасия времето е твърде малко и не може да се направи
това. Но в голямото да, това се случва често.
Репортер: Може би човекът, който се занимава точно с тази
дейност, именно съдържателят на стола, има наблюдение дали децата
променят навиците си от новите изисквания, откакто Вие не продавате,
нямате право да продавате определени продукти, дали те са спрели да ги
ядат или си ги купуват от друго място просто?
Иван Даньовски: Не са спрели да ги ядат, даже напротив – повече
ги купуват но ходят навънка да ги купуват. Рискуват, пресичат, бързат.
Някои от децата си, гледам, че носят чипсове, някакви закуски, които са
забранени, им ги слагат от вкъщи.
Репортер: В крайна сметка опира до родителите, не може държавата
да се погрижи изцяло. Аз искам да попитам и децата дали храната, която е
в стола, ви харесва, дали забелязвате някаква промяна тази година, в
сравнение с миналата?
Ученик: Много е хубаво, да. На мен ми харесва.
Ученик: И на мен.
Репортер: Отговорът е категоричен, както разбрахте. Въпреки, че храната е с 30% по-скъпа, тя е хубава. Това е от нас.
Водещ: Добре, благодаря ти, Стояне. Кратък коментар. От 2.20 на 3.00 има някои цени, които са повишени, иначе им харесва.
Мирослав Найденов: Коментарът е следният: първо, няма как да
очакваме за две седмици да се променят навиците на децата, които ние
като родители, за съжаление, сме възпитавали в тази посока, а тя не е
добра. Второ, самите деца чухте, че всъщност тяхното мнение беше важно,
храната е по-добра. Да, те ще спрат след време да носят чипсовете в
раниците или газираните напитки, ние всички трябва да помогнем в това
направление. По отношение на цената, чух какво каза съдържателят на
стола. Един съвет към него – в името на... не е същата печалбата,
предполагам, и аз, тъй като ние не можем да коментираме цени, не сме
институция, която може да проверява цените, но ако избягат доставчиците,
ако той започне да се снабдява директно не от прекупвачи, а от
производителите, увеличението няма да е 30%, а съгласно прогнозите,
които казахме – 10%. Но въпреки всичко, ставаше въпрос за едно
увеличение на ден, примерно 50 или 80 стотинки. Едно кафе е по-скъпо.
Ние, в името на децата си, трябва да знаем, че трябва да направим тази
стъпка. Никакво отстъпление няма да има, категорично го заявявам, децата
ни ще ядат по-качествена храна, каквото и да струва на администрацията,
ще следя това да се случи.
Водещ: Добре. трябва да вървим към финал, само да ми кажете какво
става, вчера сте дискутирали в Румъния, тази среща, която беше,
междуправителствената, с онзи български кораб, който, мисля, че е от 6
месеца задържан, има подсъдим капитан.
Мирослав Найденов: Български капитан.
Водещ: Българин, искате делото да се изтегли в България и сте заплашили с влошаване на отношенията ли, ако не го направят?
Мирослав Найденов: Вчера в разговорите...въпросът беше поставен и
от премиера Борисов, и от мен с ресорния министър. Има дело в момента,
ние знаем, че румънското правителство не може да се намеси в работата на
тяхната съдебна система. Не знам дали по съвпадение, но делото беше
вчера. Решението ще бъде обявено на 18.
Водещ: С колко може да го осъдят?
Мирослав Найденов: Не мога да се ангажирам, но ние поискахме нещо
друго. Ако резултатът на първа инстанция, тъй като това е първа
инстанция, делото в момента, не е положителен за българския капитан,
настояваме и имаме уверение от румънските власти, че те ще съдействат
делото да бъде изтеглено в България, но, голямото „но”, надяваме се
наистина в интерес на добросъседските отношения, отношенията между
българските и румънските рибари, този инцидент, за който, между другото,
се произнесе Европейската комисия и то в наша полза, имаме официален
документ и мисля, че това ще реши делото в наша полза. Аз го поставих
като условие на румънския колега като едно условие за добра съвместна
работа.
Водещ: Иначе какво?
Мирослав Найденов: Вижте, иначе, ние си говорим много неща, утре
България и Румъния в Европейската комисия пред комисаря по рибарство
трябва да защити позицията си за улова в Черно море. Ако искаме да
вървим заедно, не трябва да бъдат помрачавано от подобни дребни
инциденти нашето сътрудничество.
Водещ: Иначе ще /…/ проблеми.
Мирослав Найденов: Разбира се. Надявам се, че ще има положителен изход този проблем.
Водещ: Още на първа инстанция. Благодаря Ви. Още теми има обаче
ще ни гостувате отново като се насъбере още набор от въпроси, които да
Ви поставим. Мирослав Найденов беше наш гост.