Върни се горе

 

Водещ: Ще задържи ли промоцията на големите вериги цените на храните на ниско ниво. Гост в студиото на „Здравей, България” е министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов. Добро утро.

 

Водеща: Добро утро.

 

Мирослав Найденов: Добро утро.

 

Водеща: Починахте ли си, първо да ви попитаме по човешки?

 

Мирослав Найденов: Трудно е да се каже починал, защото виждате какво се случва. Доста е тревожна ситуацията с пазарите, зърнените и то в световен мащаб. Опитваме се да съчетаваме, не само аз и моите колеги, министри няколко дни с работа.

 

Водеща: Понякога събитията определено няма как да се съобразят с почивката.

 

Мирослав Найденов: И да се оплакваме, няма да ни повярва никой, така че...

 

Водеща: Вчера четохме първа страница на един вестник – „Цените не слушат Найденов”. Слушат ли ви цените? Какво се случва въобще, защото в тази насока в последните седмици много се изписа и много се изговори?

 

Мирослав Найденов: Много се изписа и много се изговори. Август е все пак. Няма други новини. Това е тема, която знайни и незнайни се опитват да се упражняват. Истината е следната – цените не трябва да слушат министъра, цените слушат единствено пазара. Това е факт и никой не го оспорва.

 

Водеща: И потребностите на потребителя.

 

Мирослав Найденов: Така че ние никога не сме имали амбицията като кабинет, като екип по някакъв начин да влияем цените. Опитахме се да направим нещо в тази тревога, защото факт е, че последните дни цените „полудяха” и то в световен мащаб на основните суровини. Виждаме какво се случва с цената на пшеницата. Тревожните данни, които идват и от Русия, и от САЩ. Това са най-големите производители в света. И, тъй като в България сме свикнали да следваме новините, ние в случая предвиждаме какво ще се случи и опитахме да дадем на най-бедните хора в България, това са нашите пенсионери, безработните, хората в неравностойно положение, тези с ниски доходи, доходи които са на прага на оцеляването. Да им дадем определена сигурност. И то по отношение на десет продукта, които те слагат ежедневно на трапезата си, без които не могат да минат. В този смисъл аз още, обявявайки тази новина преди около две седмици, тогава казах на вашите колеги журналисти – нека да не говорим за замразяване, тъй като знаех какво ще последва. Всички ще говорят за замразяване, всички ще се опитват да правят някакъв паралел с тогава, мораториума върху цените на горивата за срок от един месец. Тук става въпрос за нещо друго – ние разговаряхме с търговските вериги, с преработвателите и производителите на продукция ден преди това. И тогава те взаимно се обвиняваха се, например да кажем преработвателите казаха „ние не сме вдигали от 18 месеца цени, а защо във веригите поскъпват?”. Всички упреци бяха към веригите. И на другия ден те дойдоха при мен и казаха „ние не искаме да сме черните в това цялото нещо, искаме и предлагаме да дадем нашия дан”. И тогава те казаха, нека да го уточним десет продукта, които различните вериги, тъй като продуктите са различни в тези вериги, даже дадоха пример – в тези големи вериги има около 10 000 артикула. Тези 10 000 артикула, те казаха „ние можем да си позволим промоция”. Това се случва постоянно и думата е промоция, незамразявани, с изричната уговорка, когато го обявихме, помолих да не говорим за замразяване. Те казаха „ние можем да си позволим една по-дълга промоция на тези 10 продукта”, които повтарям са различни в тези три големи търговски вериги, и са на различни цени. Нещо повече – те не замръзват. Те самите казаха „при тази конкуренция по между ни, възможно е някои от тях да поевтинеят”.

 

Водещ: Добре, но икономистите определят, някои от тях, анализатори на пазара едно такова официално споразумение между веригите магазини и ваше лице, държавата като официален картел, един вид.

 

 

Мирослав Найденов: Аз бих се съгласил с тях и аз също ще го говоря, ако е така, ако има официално споразумение. Първо, няма споразумение. Второ, ние не сме коментирали конкретни цени. Ние водихме един откровен разговор с тях, защото те също разчитат по някакъв начин на увеличаването на потреблението. Най-големият бич и за веригите, и за преработвателите, и производителите в момента е свитото до минимум потребление. В този смисъл те се надяваха, че с тази промоция, защото целта на промоциите е да стимулират определен вид потребление. И те казаха „ние ще направим промоция за три месеца само за български продукти, които се произвеждат в България”. Дано това, гарантирайки на социално слабите сигурност, ги успокои и те наистина отидат и започнат да пазаруват.

 

Водеща: По пътя на логиката това обаче ще стимулира и производството, защото вие казвате, че това са само български продукти?

 

Мирослав Найденов: Категорично, защото те имат алтернативата в момента в магазините, хората, купувачите...

 

Водеща: Чужди стоки, български да предлагат.

 

Мирослав Найденов: Естествено. Чужди стоки, които са понякога по-евтини и от българските. И за това точно поискахме тази промоция да обхване само български продукти. Десетте продукта, да не ги повтарям, но те са хляб, сирене, мляко, кашкавал, масло, яйца. Тоест, това което ежедневно се слага на трапезата ни. И то виждате, не луксозните им изпълнения. Не става въпрос, например за скъпи сирена.

 

Водеща: Говорим за това, с което преживява българинът.

 

Мирослав Найденов: Много е важно... Аз вчера минах да видя майка ми, не я бях виждал дълго време, нека да е ясно, че един пенсионер в България получава около 200 лв. Да, има и, които получават доста, но голямата маса български пенсионери получават около 200 лв. пенсия. Минах заради вашето гостуване днес, за да я попитам точно. Тя получава 190 и няколко, плюс добавка, тъй като баща ми е покойник, от него допълнително, 204 лв. е пенсията, която получава. И с тази пенсия... И това важи за много български пенсионери или знаете колко е помощта за безработни. Тези хора се нуждаят от това, така че много може да се говори по тази тема. Да, прави са анализаторите. Прави са категорично. Прав е и президентът, когато го повдигна този въпрос.

 

Водещ: Вие, разбрахте ли в крайна сметка, защото от големите вериги казаха, че имат начин да задържат цените за тяхна сметка, но за чия сметка ще се случи това задържане на цените на тези основни продукти? И не е ли опасно рязко да се повишат като изтече периодът на тази промоция?

 

Мирослав Найденов: Няма как да се повишат точно тези. И това е другата спекула. Това се цените, които те постоянно промотират по някакъв начин. Те са от ниския ценови клас, така че те няма... Това са им техните маркетингови продукти. На някои вериги, даже те носят наименованието, самите продукти са с марката на съответната търговска верига. Те няма да се повишат. Останалите цени следват логиката на пазара. Виждате какво се случва. Може би и за това трябваше да поговорим.

 

Водеща: Последен въпрос в тази насока, защото има и други интересни новини, свързани с вашия ресор. По този начин не се ли ощетяват по-малките магазини, които са извън тези вериги, хората които по този начин си изкарват хляба и не могат да бъдат конкурентноспособни именно на тези цени и да компенсират така нареченото им замразяване?

 

Мирослав Найденов: Напротив. Имаше статистика, която показваше цените. А ние засякохме тази статистика между другото покрай големите празници – Великден и Коледа.

 

Водеща: Припомням ви Великден, когато министър-председателят... Вие бяхте тръгнали по магазините да проверявате цените на яйцата...

 

Мирослав Найденов: Да. Тогава се оказа, че в някои от малките квартални магазинчета цените са по-ниски. Те са по-/.../. Могат да реагират. Те имат директни доставчици. Не минават през посредници в пазара. Не е проблем за малките магазини. Ако се повиши като цяло потреблението, то ще бъде добре за всички. Ако тези с ниските, българските пенсионери... Вижте, понеже много хора се изказаха...

 

Водеща: И социално слабите.

 

Мирослав Найденов: Но никой не попита хората...

 

Водеща: Дали те са доволни.

 

Мирослав Найденов: И аз за това исках да отида вчера, включително и в политическата риторика, тъй като в Народното събрание знаете много добре какво се случва – едно говорим от трибуната, обаче говорим и ще дам един пример. Дано да не ми се обиди вашият колега Румен Петков от БСП, който ми се обади по телефона преди около седмица и каза „обаждам ти се по молба на майка ми, в момента съм при нея”. Той също беше отишъл да я види. И тя го беше помолила да поздрави правителството точно заради този ход. В същото време на другия ден, например „Позитано” ни критикува. Ето я разликата между политическото говорене и чисто човешкото. И аз искам да разберете, че тази мярка на правителството е човешка.

 

Водеща: Говорим за това, с което преживява българинът.

 

Мирослав Найденов: Много е важно... Аз вчера минах да видя майка ми, не я бях виждал дълго време, нека да е ясно, че един пенсионер в България получава около 200 лв. Да, има и, които получават доста, но голямата маса български пенсионери получават около 200 лв. пенсия. Минах заради вашето гостуване днес, за да я попитам точно. Тя получава 190 и няколко, плюс добавка, тъй като баща ми е покойник, от него допълнително, 204 лв. е пенсията, която получава. И с тази пенсия... И това важи за много български пенсионери или знаете колко е помощта за безработни. Тези хора се нуждаят от това, така че много може да се говори по тази тема. Да, прави са анализаторите. Прави са категорично. Прав е и президентът, когато го повдигна този въпрос.

 

Водещ: Вие, разбрахте ли в крайна сметка, защото от големите вериги казаха, че имат начин да задържат цените за тяхна сметка, но за чия сметка ще се случи това задържане на цените на тези основни продукти? И не е ли опасно рязко да се повишат като изтече периодът на тази промоция?

 

Мирослав Найденов: Няма как да се повишат точно тези. И това е другата спекула. Това се цените, които те постоянно промотират по някакъв начин. Те са от ниския ценови клас, така че те няма... Това са им техните маркетингови продукти. На някои вериги, даже те носят наименованието, самите продукти са с марката на съответната търговска верига. Те няма да се повишат. Останалите цени следват логиката на пазара. Виждате какво се случва. Може би и за това трябваше да поговорим.

 

Водеща: Последен въпрос в тази насока, защото има и други интересни новини, свързани с вашия ресор. По този начин не се ли ощетяват по-малките магазини, които са извън тези вериги, хората които по този начин си изкарват хляба и не могат да бъдат конкурентноспособни именно на тези цени и да компенсират така нареченото им замразяване?

 

Мирослав Найденов: Напротив. Имаше статистика, която показваше цените. А ние засякохме тази статистика между другото покрай големите празници – Великден и Коледа.

 

Водеща: Припомням ви Великден, когато министър-председателят... Вие бяхте тръгнали по магазините да проверявате цените на яйцата...

 

Мирослав Найденов: Да. Тогава се оказа, че в някои от малките квартални магазинчета цените са по-ниски. Те са по-/.../. Могат да реагират. Те имат директни доставчици. Не минават през посредници в пазара. Не е проблем за малките магазини. Ако се повиши като цяло потреблението, то ще бъде добре за всички. Ако тези с ниските, българските пенсионери... Вижте, понеже много хора се изказаха...

 

Водеща: И социално слабите.

 

Мирослав Найденов: Но никой не попита хората...

 

Водеща: Дали те са доволни.

 

Мирослав Найденов: И аз за това исках да отида вчера, включително и в политическата риторика, тъй като в Народното събрание знаете много добре какво се случва – едно говорим от трибуната, обаче говорим и ще дам един пример. Дано да не ми се обиди вашият колега Румен Петков от БСП, който ми се обади по телефона преди около седмица и каза „обаждам ти се по молба на майка ми, в момента съм при нея”. Той също беше отишъл да я види. И тя го беше помолила да поздрави правителството точно заради този ход. В същото време на другия ден, например „Позитано” ни критикува. Ето я разликата между политическото говорене и чисто човешкото. И аз искам да разберете, че тази мярка на правителството е човешка.

 

Водеща: Дай Боже, да бъде разбирана правилно. „Укрили 13 млн. от ДДС за зърно”. Едно доста интересно заглавие, което от вчера обикаля агенциите, информационното пространство.

 

Мирослав Найденов: Ако сложим една нула към тези 13 и станат 130 000 млн., ще бъдем по-близо до истината. Не казвам, че са 130 млн., но със сигурност.

 

Водеща: Как ще си ги върнете?

 

Мирослав Найденов: В момента анализите, които прави НАП и другите служби, че в търговията със зърно се укриват десетки милиони, цифрата може да е над 100 наистина. За това започнахме една проверка, мащабна проверка миналата седмица, която премиерът Борисов разпореди. Тя се координира от вицепремиера Дянков. И се проверяват всички по веригата – производители, зърнопроизводители, търговци. Защото анализите, които правят службите са, че се укриват десетки милиони.

 

Водеща: Тези укритите, изтеклите пари, ще си ги върнете ли?

 

Водещ: Какви санкции могат да бъдат наложени?

 

Мирослав Найденов: Вижте за укриване на данъци знаете, че се носи наказателна отговорност.

Водеща: Тоест, има как да бъдат върнати, макар и в дългосрочен план, защото това не става по никакъв начин сега и веднага.

 

Мирослав Найденов: До каква степен ще се върнат откраднатите пари и изтеклите не знам и не мога да се ангажирам. И смятам, че с тези мерки правителството прави превенция на последващи такива действия, защото в момента всяка стотинка, която влиза в републиканския бюджет, ни е важна, защото ние разчитаме на тях. И то точно в тези тежки времена.

 

Водещ: На тема зърно. Вдигат се цените, когато реколтата е лоша, вдигат се цените, когато реколтата е много добра. Сега в момента сме в ситуация, когато голяма част от зърнопроизводителите крият в хамбарите зърното и не го продават.

 

Мирослав Найденов: Чакат по-високи цени.

 

Водещ: И чакат по-високи цени. Да, голяма част, не всички. Предвижда ли някакви условия българската пазарна икономика, така че цените да останат или да паднат, защото ние при всички случаи ги вдигаме?

 

Мирослав Найденов: Малко, ако искате цифри по тази тема? Първо, България формира под един процент, около 0,7-0,8 процента от общия, световен добив на зърно. В този смисъл с този малък процент ние няма как да влияем на цените. Те са борсови, световни. Високите котировки в момента се определят от слабата реколта най-вече в Русия и останалия Черноморски регион на Украйна, Казахстан. Другата тенденция на високи цени е прогнозата за най-слабата реколта от 50 години в САЩ на царевица заради невижданата суша. Така че тези две лоши, тревожни новини водят до това цените да „полудеят” на тези световни борси. И, тъй като ние не можем да останем изолирани, България въпреки прекрасната реколта тази година, ние имаме най-добрата от 20 години реколта като качество. Количеството ни е също рекордно. Почти равно на това от миналата година, а миналата ни беше рекордна. Така че това са добри дни за българските зърнопроизводители. Но и тук започвам на там – те не произвеждат само зърно, защото реколтата... И аз след вашето студио отивам заедно с председателя на Националната асоциация на зърнопроизводителите в района на Раковски, за да обследваме, да видим тотално пропаднали терени с царевица, със слънчоглед. И това също ще доведе до поскъпване на фуражите, което след това по веригата ще...

 

Водещ: Месото.

 

Мирослав Найденов: Месото, млечните продукти. И за това тези мерки, които в момента предприемаме, тоест разговорите, които водим, са с цел да могат социално слабите да понесат по-леко този шок, а той няма как да не се случи, защото виждате сигналите от вчера – Г20 обсъжда и то в спешен порядък – предложение за намаляване на площите с царевица, която се използва за биогориво. Защото единият от проблемите с високите цени идва от това. Обсъждат се други мерки. Имаше приложно съобщение вчера от ФАО, световната служба по прехрана, от ООН. Тоест, всички са тревожни и очакват недобри времена и задълбочаване като цяло на хранителната несигурност в световен мащаб.

 

Водеща: Ние се надяваме поне тези десет цени на десет хранителни продукта по някакъв начин да успокоят на фона на общата тревожност българина. 
Сподели в: