Водещ: В предния ни разговор разбрахте какво може да бъде направено за превенция на природните бедствия като наводнения, високи приливни вълни и пълноводие на реките по оперативната програма „Регионално развитие”. За съжаление, тези проекти предстои да се осъществят, макар и допълнени с нови, договорите, за които ще се подпишат през следващия месец март. Вчера премиерът съобщи, че ЕК е дала разрешение на средства от програмата за развитие на селските региони за овладяване на пораженията от наводненията. За детайлите поканихме в „Преди всички” министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов. Добро утро, г-н Найденов! И така, най-напред за съвсем конкретните ви задачи за възстановяване на прекъснатите диги край Свиленград, Харманли и граничния пункт „Капитан Андреево”? С какви пари ще възстановявате дигите? От държавния бюджет ли?
Мирослав Найденов: Естествено, от държавния бюджет ще бъдат средствата. Те ще бъдат отпуснати от комисията за бедствия и аварии, през Министерски съвет, към министерство на земеделието, което респективно възлага на „Напоителни системи” спешния, неотложния ремонт на тези диги. Вчера заедно с премиера Борисов посетихме кризисния щаб в община Свиленград. Още вчера следобед, след като взехме решението разбира се, водата вече се е оттеглила на ниво, което позволява да започнат спешни ремонтни дейности, натам се отправи още вчера следобед експерти от „Напоителни системи”, хидроинженери, строителна техника.
Водещ: Ще оценяват щетите и необходимите средства?
Мирослав Найденов: Не само оценка. Те бяха, работиха там още от деня всъщност на дигата, но отправи се вече наличен състав, който да започне вече тези спешни ремонт, разбира се, заедно с местни доброволци, местни фирми. Колко точно ще струва никой не може да каже в момента, защото все още има поражения, които са под водата и не могат да се видят и да се оценят напълно. Ние започваме спешно възстановяване, а както се казва, сметката ще се плаща накрая. И тъй като ситуацията, да, разбира се, тя е най-проблематична в Свиленград, защото цял квартал беше залят там и скъсването на дигата е около 100- 120 метра. Имаме няколко скъсвания от по няколко метра в Харманли. Любимец също, така че екипите работят и това ще се възстанови, както и разбира се, проблемите, които дойдоха на „Капитан Андреево”.
Водещ: Сега към това, което можем да получим от програмата за развитие на селските райони във връзка с възстановяване на пораженията. Премиерът каза, че имаме вече разрешение на ЕК. Кажете, защо трябва да имаме санкция на еврокомисията за това?
Мирослав Найденов: Защото, когато искаме с предимство да разгледаме определени проекти за определени населени места, ние трябва да искаме нотификация, т.е. разрешение за това. Програмата е разписана така, че тя не дава конкретни предимства. Т.е. казано най-образно, ако община Харманли кандидатства по проект за селските райони, заедно, да кажем с община Бурован, няма да има никакво предимство, община Харманли и те ще трябва да се състезават. Т.е. тя ще трябва да се състезава, за да спечели проекта. В случая обаче ние искаме разрешение приоритетно двете общини засегнати, Харманли и Свиленград, подавайки проекти, те да имат определено предимство, заради това, че се е случило това бедствие. И тъй като, оказва се, че община Харманли няма нито един проект по програмата за развитие на селските райони, има един лимит от 10 милиона евро на община за програмния период, чисто хипотетично община Харманли може да получи тези 10 милиона евро, около 20 милиона лева, за да ги използва по проекти по Програмата за развитие на селските райони, което означава, тя може да възстанови водопроводната мрежа, която в момента е унищожена почти в село Бисер, пътната настилка. Могат да бъдат използвани средства за ремонтиране на училището, църквата, това, което заяви вчера премиерът…
Водещ: А как стоят нещата за Свиленград? Откъде ще…
Мирослав Найденов: Свиленград, да, Свиленград е кандидатствал. Излезе общинската администрация по-оперативна. Те имат подадени проекти. Т.е. те ще се възползват директно от това предимство на подадените си вече проекти и разбира се, до лимита, защото те не са го достигнали, могат да додадат допълнителни проекти. Ние се ангажирахме с административна помощ и капацитет за подготвяне на тези проекти и към двете общини. Разбира се, с уговорката,че инициативата трябва да е на общинското ръководство. Няма как държава насила да ги накара да направят нещо, а и което е по-важно, те самите трябва да преценят какво ще правят, т.е. проектът за какво ще бъде и какъв ще бъде неговият обхват. Надяваме се на добро сътрудничество. Трябва да призная, че по отношение на, ние го видяхме и във връзка с тази криза, в Свиленград работят много, много по-добре и по-организирано, отколкото в Харманли, но надяваме се и там все пак…
Водещ: Как ще съкратите сроковете, които са необходими? Ето, стана ясно, и по оперативната програма „Регионално развитие” преди малко, че договорите по проектите се сключени още през миналия юни, миналата година, но те все още са на ниво предварителна подготовка, избиране на изпълнители за строителството на определените дейности? Там ще се разбързате ли? Ще успеете ли по някакъв начин по-бързо да осъществите това?
Мирослав Найденов: Не ние. Отново с уговорката. Бенефициент на помощта е общината. Всичкото това, което вие току-що изредихте, се прави от общинската администрация. Държавата единственото, което прави е да отпусне средствата. Т.е. да одобри проекта и да отпусне средствата и разбира се, да упражни съответния контрол, защото нека да имаме и голямата удивителна на това. Бързайки, знаете, че това са европейски средства и независимо дали отиват за покриване на щети от наводнения или за нещо друго, много стриктно се следи дали правилно е похарчено всяко евро. Това…
Водещ: Тук е моментът да ви питам, министър Найденов, защо тези пари не са договорени до този момент? Защо не са усвоени?
Мирослав Найденов: Трябва да попитате, примерно в случая община Харманли. Защо нямат проекти по Програмата за развитие на селските райони? Т.е. не са ли им нужни, след като те знаят, че биха могли да вземат около 10 милиона евро? Вижте, много трябва да ни е ясно вече като на граждани и хора, че ние трябва да оценяме, говоря за общинската си администрация, какви хора ни управляват тогава, когато, ето, виждате какво се случва в момента. Тогава си задаваме определени въпроси и тъй като хората са свикнали да гледат за всичко към държавата, нека да е ясно, аз няма да спра да го повтарям, това трябва да се прави от местните общински власти. Те трябва да кандидатстват за средствата…
Водещ: Не откривате вина в администрацията на програмата?
Мирослав Найденов: Тя няма как да отпусне нещо, ако никой не е подал проект. Това е малко като виц за шестицата с тотото.
Водещ: Колко пари стоят свободни по тази програма?
Мирослав Найденов: По програмата, по мярка 321, парите са усвоени на 100 %. Добре. Ще го кажа в цифри. До края на 2011 г. за съответния програмен период ние сме усвоили 100,017 %. Т.е. усвоили сме абсолютно всички, мисля, че милион и 200…
Водещ: За да не говорим така неясно за хората, мярка 321, „Основни услуги за населението и икономиката в селските райони”?
Мирослав Найденов: Точно така. Това са, казано, което ги касае хората в общините, тяхната канализация, пътищата, ремонти на съответни административни сгради. Това е, това е тази мярка. А парите по нея са усвоени. Не само по тази мярка, въобще по програмата, това, което е определено за периода до 2011-а, ние сме го усвоили на 100 %. Но…
Водещ: А тази мярка 126, която се коментира, че не е отваряна за…
Мирослав Найденов: Тази мярка 126 не е подадена, когато програмата е стартирана. Това е мярка, тъй като програмата е еднаква за всички страни от ЕС. Държавите членки решават кои мерки да поискат от ЕК да бъдат отворени. Когато програмата е стартирана в 2007 г., всъщност тя е тръгнала реално по-късно, 2008-а, но тогава тогавашните управляващи са преценили, че тя не им е необходима и не са я подали в ЕК за стартиране. И ако ние в момента поискаме тази мярка, ние всъщност искаме преглед на самата програма. В контекста на тези форсмажорни обстоятелства…
Водещ: Това ще ни забави.
Мирослав Найденов: Не. Ние ще опитаме и се надяваме да получим бързо разрешение да отворим мярката, но ако тя беше подадена в началото на програмата и се работеше по нея, нещата щяха да станат по-лесно. Но в края на краищата, вижте. За хората, тъй като сега говорим, 126, 321, хората, които ни слушат, особено тези в Бисер, Свиленград. Тях много не ги интересува коя е мярката. Интересува ги това, което се е случило…
Водещ: Реалните действия в нея и парите, които…
Мирослав Найденов: Между другото, важно е, че сме намерили механизъм и този механизъм може да стигне до хората, защото тя и да работеше 126-а мярка, то отново зависи от общинската администрация. Не…
Водещ: Добре. Дотук с европарите, които ще помогнат и сега в конкретния случай. Кажете сега, по един страничен въпрос. Не мога да не ви питам. Все пак сме в ефира на „Преди всички”, за тези намеци, които отново намират място в някои медии, че председателят на УС на „Напоителни системи” Георги Харизанов отново е без диплома, подобно на случая „Калина Илиева”?
Мирослав Найденов: Вижте! Аз бях 4 дена. Прибрах се късно снощи, защото днес трябва да отговарям в парламента на 10 въпроса. Не съм следил тези намеци. Ако трябва да бъда наистина максимално откровен, не съм поглеждал вестници, нито съм слушал радиа през тези няколко дни. Не знам точно какво намекват. Това, което знам, че той не е директор на „Напоителни системи”. Той е в борда на директорите. Не знам всъщност изисква ли се образование…
Водещ: Ценз.
Мирослав Найденов: … специално за това, за да бъдеш в борда на директорите. Т.е. няма изискване за определен ценз. Той не взима еднолично абсолютно никакви решения. Самият той нито нещо подписва. Затова си има изпълнителен директор…
Водещ: Да.
Мирослав Найденов: … който трябва да отговаря на определени условия. Това да бъдеш в борда на директорите, няма. Освен, ако те самите, ако самият борд не е приел някакви изисквания за ценз, не…
Водещ: Добре. Чухме министъра на земеделието и храните Мирослав Найденов. Благодаря ви.