Лицензия за внос (AGRIM) на Земеделски продукти, за които се прилага общата селскостопанска политика на ЕС, свързана с лицензиране на вноса от трети страни, в съответствие с разпоредбите на съюза и Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на пазарите на ЕС
Нормативна уредба
Национално законодателство:
- ЗАКОН за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз;
- НАРЕДБА за условията и реда за издаване на лицензии и сертификати при внос и износ на земеделски и преработени земеделски продукти и контрола върху вноса и износа на земеделски и преработени земеделски продукти;
- НАРЕДБА № 15 от 01.10.2012 г. за реда за предоставяне на обезпечения за издаване на лицензии за внос и износ, сертификати за предварително фиксиране и удостоверения за възстановяване на селскостопански продукти от или за трети страни.
Европейско законодателство:
- РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на обща организация на пазарите на селскостопански продукти и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 922/72, (ЕИО) № 234/79, (ЕО) № 1037/2001 и (ЕО) № 1234/2007;
- ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2016/1237 на Комисията от 18 май 2016 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на правилата за прилагане на системата на лицензии за внос и износ и за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на правилата за освобождаване и задържане на обезпечения, внесени във връзка с тези лицензии, и за изменение на регламенти (ЕО) № 2535/2001, (ЕО) № 1342/2003, (ЕО) № 2336/2003, (ЕО) № 951/2006, (ЕО) № 341/2007 и (ЕО) № 382/2008 на Комисията и за отмяна на регламенти (ЕО) № 2390/98, (ЕО) № 1345/2005, (ЕО) № 376/2008 и (ЕО) № 507/2008 на Комисията
- РЕГЛАМЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ (ЕС) 2016/1239 на Комисията от 18 май 2016 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на системата за лицензии за внос и износ
- ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 907/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета във връзка с разплащателните агенции и други органи, финансовото управление, уравняването на сметки, обезпеченията и използването на еврото;
- РЕГЛАМЕНТ (ЕИО, Евратом) № 1182/71 на Съвета от 3 юни 1971 г. за определяне на правилата, приложими за срокове, дати и крайни срокове.
- Секторни регламенти, определящи специфични правила за администриране на тарифни квоти и за издаване на лицензии за внос на продукти, обект на Общата организация на пазарите;
От 19 юни 2020 г. са в сила посочените по-долу два регламента. Регламентите ще се прилагат по отношение на периодите на тарифните квоти, започващи от 1 януари 2021 г.
ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2020/760 на Комисията от 17 декември 2019 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на правилата за управление на обвързаните с лицензии тарифни квоти за внос и за износ и за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на внасянето на обезпечения при управлението на тарифните квоти;
РЕГЛАМЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ (ЕС) 2020/761 на Комисията от 17 декември 2019 година за определяне на правила за прилагането на регламенти (ЕС) № 1306/2013, (ЕС) № 1308/2013 и (ЕС) № 510/2014 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на системата за управление на тарифните квоти с лицензии.
Към кого да се обърнете
Министерство на земеделието, храните и горите – дирекция “Държавни помощи и регулации”.
Необходими документи и процедура
Заявителят трябва да бъде регистриран като вносител на земеделски продукти в МЗм – дирекция „Държавни помощи и регулации” преди или по време на първото си кандидатстване за лицензия за внос. За целта Вие трябва да подадете лично или чрез упълномощен от вас представител:
- Заявление за регистрация по образец съгласно приложение № 1;
- Документ за актуална регистрация по националното законодателство, издаден от компетентен орган на съответната държава за дружествата, регистрирани в друга държава-членка на Европейския съюз;
- Нотариално заверено пълномощно, когато заявлението се подава чрез прокурист, търговски пълномощник или друг търговски представител или упълномощено лице.
За издаване на лицензия за внос (AGRIM) Вие трябва да:
- Подадете Заявление по образец – Приложение № 2 (заявлението може да бъде подадено и по електронна поща);
- Да предоставите документ за гаранция (депозит или банкова гаранция по образец – Приложение № 3 или гаранция, издадена от кредитна или финансова институция, лицензирана или регистрирана от БНБ за извършване на гаранционни сделки съгласно разпоредбите на Закона за кредитните институции – Приложение № 4), съответстваща на количеството и вида на земеделския продукт. Депозитът се внася по сметка: БНБ – Централно управление, BG08 BNBG 9661 3300 1500 02, BIC BNBGBGSD на МЗм;
- по отношение на тарифните квоти, управлявани с документи, издадени от трети държави, както и за издаване на лицензии за внос по специални условия, следва да представите оригиналът на сертификата за автентичност (в някои случаи копие на сертификата за автентичност), сертификат IMA 1 или други сертификати, посочени в секторните регламенти;
- за тарифните квоти, за които се изисква предварителна регистрация на операторите, подава декларация за независимост чрез електронната система LORI, като използва образец на декларация.
- Да внесете сумата от 2 лева за формуляра на документа по сметка: БНБ – Централно управление, BG 97 BNBG 9661 3000 1500 01, BIC BNBGBGSD на МЗм. Няма предвидена такса за предоставяне на самата услуга;
- Вписаните вносители са длъжни да уведомяват Министерството на земеделието за настъпилите промени в правния статут, организационната форма, представителството на фирмата, банковата сметка, регистрация по ДДС и адреса на управление в 7-дневен срок от настъпването им, като представят заявление за промяна на декларираните данни по образец съгласно Приложение № 5.
DOCX файл, 122,0 KB,
качен на 30.06.2020
Начини на заявяване на услугата:
- на място в Центъра за административно обслужване;
- чрез лицензиран пощенски оператор.
Министерството предоставя възможност за заявяване на административни услуги, подписани с квалифициран електронен подпис (КЕП), чрез:
1. Документен портал: https://www.mzh.government.bg/bg/uslugi/dokumenten-portal/
2. Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) : https://edelivery.egov.bg/
3. Официалната електронна поща на МЗм: edelovodstvo@mzh.government.bg
Начини на получаване на резултатите от услугата:
- на място в Центъра за административно обслужване;
Електронен адрес за предложения: AGRIM@mzh.government.bg
Център за административно обслужване
Дирекция "Държавни помощи и регулация"
електронен адрес: AGRIM@mzh.govenrment.bg
тел. 02/985 11 535; 02/985 11 536 и 02/985 11 548
Телефоните са стационарни, платени съгласно тарифата на оператора, който потребителят използва.
Работно време: от 9:00 до 17:00 часа от понеделник до петък
Осигурен е достъп за хора с увреждания
Срок и резултат
Лицензията за внос (AGRIM) ще бъде издадена във възможно най-кратък срок и съобразно сроковете, фиксирани в съответните секторни регламенти.
Срок на действие на документа/индивидуалния административен акт: Срокът на валидност на лицензията за внос AGRIM е различен в зависимост от условията на внос. Същите са определени в посочените по-горе регламенти на ЕС.
Орган осъществяващ контрол върху дейността на органа по предоставянето на услугата: Европейската комисия.
Орган пред, който се обжалва индивидуалния административен акт: Административен съд град София.
Ред, включително срокове за обжалване на действията на органа по предоставянето на услугата: Министерство на земеделието обявява заявленията за лицензии за недопустими, когато са непълни или не съответстват на критериите и уведомява оператора писмено за решението си, като посочва основанията за решението, правото на обжалване, приложимата процедура и сроковете за обжалване според Административнопроцесуалния кодекс.
ЗА РЕГИСТРАЦИЯ В ЕЛЕКТРОННАТА СИСТЕМА LORI, КОЯТО СЕ ВЪВЕЖДА ОТ ЕК С ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2020/760 НА КОМИСИЯТА И РЕГЛАМЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ (ЕС) 2020/761 НА КОМИСИЯТА, ВИЕ ТРЯБВА ДА:
- подадете в МЗм, дирекция „Държавни помощи и регулации“ заявление за регистрация в електронната система LORI като попълните формуляр, съдържащ необходимата информация.
- Заявлението за регистрация се подава най-малко два месеца преди месеца, в който Вие възнамерявате да подавате заявление за лицензия. Вие следва да предоставите валиден адрес на електронна поща за кореспонденция и да поддържате валиден адрес на електронна поща в електронната система LORI за комуникация с издаващия лицензиите орган.
- МЗм регистрира Вашата фирма в електронната система LORI или отхвърля заявлението Ви за регистрация, когато не сте доказали по удовлетворителен начин, че информацията е вярна и актуална.