- От важен форум, от важна среща се завърна снощи земеделският министър Мирослав Найденов. Той е в нашето студио. Добро утро, здравейте.
Министър Найденов: Добро утро.
- От форум в Люксембург с участието на министрите... земеделските министри на страните от Европейския съюз, на който бяха взети важни решения по отношение на сектора "Мляко" - 280 милиона евро допълнителна субсидия през следващата година за този сектор. Това е на фона на големи протести на млекопроизводители в цяла Европа, а пък и в страната има, но на фона на това, което... и в предварителния разговор разказахте за това, което се случва и в Люксембург, общо взето, нашите са доста по-... как да ги нарека, по-кротки.
Министър Найденов: По-кротки са, но всъщност наистина този път кризата, тъй като нашите млекопроизводители протестират от няколко години, този път обаче кризата е общоевропейска, засегнала е почти всички страни - членки на Европейския съюз. Доста тежка е ситуацията, факт е, че ние заседаваме три поредни понеделника, започнахме с извънредна среща в Брюксел, след това извънредна среща във Виена и финализирахме вече, така, позицията си на редовната среща в Люксембург, която се проведе онзи ден и вчера и новините наистина са добри. Но аз, тъй като все пак не знам информационният обмен, международният обмен до каква степен е показал размера на протестите, искам само да ви кажа, че наистина няколко хиляди фермери, и то от почти всички страни, тези, които имат възможност, разбира се, защото България е далеч, да дойдат, протестираха с тежка селскостопанска техника.
Срещу тях, разбира се, бяха изправени поне последния... вчера и онзи ден в Люксембург доста бронетранспортьори и тежко въоръжени полицаи.
- Но основателни... основателни ли са тези протести.
Министър Найденов: Основателни са. Определено са основателни, да, и ние първоначално...
- Зрителите виждат част от кадри от обмена...
Министър Найденов: Да, това са... част от обмена. Основателни са протестите и не случайно министрите на земеделието първоначално от 20 страни, след това се присъедини и Гърция - 21, подкрепихме с декларация протестите и поискахме... т.е. може да се каже, че донякъде и прецедент, Съветът на министрите или по-голямата част от тях, да окажат такъв натиск върху Европейската комисия за такива спешни мерки. И всъщност решението за тези 280 милиона евро, които ще бъдат директно отправени за подобряване на ситуацията в млечния сектор, са плод на не само на натиска, и то пак казвам, наистина, така причинения от тази тежка ситуация натиск от страна на млекопроизводителите, но и от натиска на Съвета на министрите към Европейската комисия. А между другото, тъй като става въпрос за пари и това се изведе като водеща новина тези 280 милиона евро, не са само те. Ние гласувахме допълнително помощта "Деминимис", която може да бъде използвана в такива кризисни ситуации и да се увеличи от 7500 на 15 хиляди евро.
Гласувахме също така нещо много важно - сектор "Мляко" или ситуацията като тази криза да могат да влязат в контекста... да се разглеждат в контекста на член 186 от регламента 1234, което позволява... това е регламент при извънредни ситуации и позволява на комисията да вземе решение доста оперативно, без, нали, да се изисква санкцията на Съвета на министрите. Така че...
- Най-вече за България, понеже в България водим този разговор. Най-важният въпрос, от който хората, които ни гледат сега, се интересуват - как ще се усети това от млекопроизводителите у нас, от потребителите, от данъкоплатците. Ефектът какъв ще бъде в България.
Министър Найденов: Преди да кажа как ще го усетят директно млекопроизводителите, нека да използвам случая да кажа, че ние поискахме Съветът на министрите, и то много ясно и отчетливо, да има мониторинг върху цялата верига производител – преработвател - търговец. Защото очевидно има дисбаланс. Вие виждате, всички ние всъщност виждаме, че не зависимо от кризисно ниската цена на продукта, на суровото мляко, цената в магазина при крайния потребител няма разлика. Тоест тя е на нива, които са подобни на нивата тогава, когато млякото беше като суровина двойно по-скъпо. Затова...
- Какво ще промени този мониторинг, за който говорите?
Министър Найденов: Този мониторинг ще позволи, ако има наистина много голям дисбаланс и ако някъде примерно надценките или производителя, или при търговеца са необосновано високи, ще се търсят механизми те да бъдат намалявани. За тази цел е създадена една работна група на високо равнище, в която има представител от всички държави членки, и тя се ръководи от директора на главна дирекция "Земеделие". Всъщност тя се занимава не само с това, но ще провежда и този мониторинг и това е искането и настояването не само на Съвета на министрите, а в случая и на протестиращите млекопроизводители, защото очевидно в тази цяла верига те са най-необлагодетелствани.
- Това не е пазарна мярка обаче, нали така?
Министър Найденов: Мярката не е пазарна, но могат да се търсят пазарни механизми...
- Регулаторни...
Министър Найденов: Да, регулаторни механизми, които да могат да регулират това съотношение, защото наистина, каквото и да си говорим, това е факт, а всъщност крайният потребител, всички ние, които ежедневно слагаме млечни продукти на масата си, не го усещаме. И тъй като държавите нямат други механизми, ние не можем нито с протекционизъм, нито с намеса някаква на пазара, затова има начин чрез подпомагане на определения сектор, затова давам примера, че в случая се подпомагат определено производителите, а не преработвателите. Има начини с... по отношение и на данъци, и на акцизи също да бъде проведен механизъм, който да позволи да се регулират, така, правилно тези пропорции между трите сектора, които произвеждат, преработват и предлагат. Но всъщност, тъй като става въпрос, както вие казахте, за нашите млекопроизводители...
- Да, да, как те ще усетят тези мерки.
Министър Найденов: Важното е следното, първо, при тях тези пари ще отидат, и то в първите дни, буквално наистина първите дни на месец януари, защото това са средства от бюджет 2010, и то средства от бюджета на ЕС. Разбира се, нуждаем се от санкцията, от гласуването на "Еко фин", това е съветът на финансовите министри, и Европейския парламент, но мисля, че и при двете институции няма да има проблем, и в момента, в който това стане факт и бъде утвърден в бюджет 2010, тези средства ще отидат директно, тук подчертавам, директно като помощ към млекопроизводителите.
- Какъв дял за България, каква част от тези пари...
Министър Найденов: Механизмът за разпределение на двеста и осемдесетте милиона не е определен и ние, така, искахме първо да бъдат гласувани средствата, след това... но все пак базата по всяка вероятност ще бъде производството. Искам да кажа, че България произвежда 1 процент от млякото в ЕС, което означава, че би трябвало да се получи около 1 процент от тази сума. Това са между 2 и 3 млн. евро, което не е ново, но е навременно, ще дойде януари в най-тежките месеци. Сега...
- Това ще се разпредели между млекопроизводителите...
Министър Найденов: То ще се разпредели... Да...
- ...в България?
Министър Найденов: Ние пък в България ще намерим механизъм как да ги разпределим, защото...
- Какъв е справедливият механизъм?
Министър Найденов: Справедливият механизъм е наистина според производството или на глава добитък може би. Ще искаме мнението на браншовите организации. Важно е да отбележа обаче какво направихме до момента, защото ние за разлика от някои страни, които бяха изчерпили ресурса, ние имахме ресурс и това е много добре и не случайно, не искам да звучи като самохвалство, но нашите млекопроизводители, те бяха в тежка ситуация, но ако не бяха тези механизми, наистина ние щяхме да останем без млечен сектор.
Използвайки механизма на Държавен фонд "Земеделие", защото всъщност това е най-голямата банка, която в условията на финансова криза наистина разполага с немалък финансов ресурс...
На първо място, разсрочихме кредитите, и то нисколихвените кредити на българските животновъди с още една година, тъй като падежът на тези кредити беше септември месец, така че те могат да се възползват от тези нисколихвени кредити още една година.
На второ място, разрешихме на тези, които не са взели миналата година да вземат да се възползват от тази кредитна линия. На трето място увеличихме... всъщност намерихме ресурс да изплатим допълнителна субсидия за мляко, въпреки че беше свършил ресурсът, за тези, които са произвели мляко през месеците след март. Така че направихме това... Разбира се, усетиха се и средствата по САПАРД, това е много важно да се отбележи.
Деблокираните средства по САПАРД дойдоха много навреме, защото немалка част от българските ферми, тези, които се преструктурират, за да отговарят на високите хигиенни изисквания на ЕС, бяха ползвали кредити по САПАРД и САПАРД наистина дойде точно навреме, така че това са възможностите, които ние имахме, и сега най-важното - имаме един ресурс от 61 млн., какъвто... аз разговарях онзи ден с колегата си и министъра на Люксембург, когато му споделих, че ние имаме тоз ресурс, той буквално завидя. Ние го имаме и този ресурс от 61 млн. лв. ние ще дадем, ще дадем... всъщност ще го стартираме от 1 декември и те ще ги получат за първи път на базата на глава добитък, защото прословутата и станала нарицателна идентификационна система,
която не сработи...
- Това искам да ви питам, има много...
Министър Найденов: ...ще тръгне.
-...спорове, има много съмнения около този... точно тази идентификационна система, глава добитък всъщност.
Министър Найденов: Имат съмнения, защото две години те бяха лъгани, две години...
- Две години.
Министър Найденов: ...им беше обещавано... аз не искам да споменавам моите предшественици, но наистина беше казвано и от Нихат Кабил, и след това от Валери Цветанов, че ще тръгне, ще тръгне, но тя не тръгваше и заради това, че тази...
- За едни ушни марки на животните...
Министър Найденов: Да, за едни ушни марки, а всичкото всъщност е било въпрос на това...
- ...беше спорът.
Министър Найденов: ...че са се правели, според мен, и аз съм разпоредил проверка и сигурно ще излязат и оттам кой знае какви неща, за да може да вървят обществените поръчки за ушните марки и да могат тези ушни марки да вървят, и то в много по-големи количества, отколкото реално са животните, защото няма как дойните крави в България да са 200 хил., да кажем, с телетата и с другите да са още толкова, а в същото време да се изписват 10 пъти повече ушни марки.
- Гарантирате, че ще бъде справедливо, ако влезе в сила тази система.
Министър Найденов: Ще бъде справедливо. Вижте, това е искането и на самите браншови организации. Тъй като те искат това, ние откликваме този път на техните искания, стартираме тази система и от 1 декември те ще могат да разчитат и на този ресурс.
- Добре, по принцип справедливо ли е данъкоплатците да субсидират някакъв отрасъл? Дали млекопроизводство, дали някакъв друг отрасъл? Това по-общ, така, въпрос, който...
Министър Найденов: Разбира се, резонен е вашият въпрос, особено в ситуацията на тази криза, в която се намираме, защото много от нашите зрители в момента, предполагам, си задават въпроса "добре, ама защо не го правят за училищата, за болниците и т.н.".
- Не само това, други отрасли може да поискат същото -зърнопроизводители, да не изреждам всички...
Министър Найденов: А те, зърнопроизводителите, получават...
- Въпросът е, че...
Министър Найденов: Само да кажа, че общата селскостопанска политика на ЕС е първата обща политика. Тя е първата, защото е създадена тогава, за да гарантира в следвоенна Европа изхранването на европейците, които са били членове тогава на ЕС. За тази политика, забележете, аз съм го казвал и друг път, годишно се заделят и това е фиксирано, 44 процента от общия европейски бюджет. Това е колосална цифра. И тези средства, наистина идват, нека да е ясно, като директни плащания към България и като национални доплащания за компенсация на разликата между новоприетите страни и по-старите страни членки. Така, че...
- Въпросът ми е работи ли този механизъм. Защото, доколкото знам, той е пробван преди години по отношение на винопроизводители и след това се оказва, че там по отношение на качеството на произвежданата продукция няма развитие.
Министър Найденов: Въпрос на... въпрос наистина на механизъм и на мониторинг. Защото... вие виждате, че дори и най-добрите намерения, ще дам лошия пример със САПАРД, бяха опорочени. Наистина САПАРД беше програма, която предвиждаше да се помогне, преди присъединяването на българските земеделски производители, за да догонят европейския стандарт, но се видя, че парите не отидоха, където трябва, и затова бяха спрени.
Ако ние в момента... и аз още една цифра, ако позволите ще кажа. Точно в условията на тази криза аграрният сектор е единственият в България, предвид, ако щете, в останалите страни, който има гарантиран финансов ресурс. Ние имаме да усвояваме до 2013 г. само по програмата за развитие на селските райони над 3 милиарда сектор. Няма друг сектор с наистина гарантирани средства. И предстои в края на седмицата, защото много често се говори за пари, но никой не ги вижда. И затова преди 3 седмици лично премиерът връчи първите договори по програмата "Млад фермер". Ние подписахме на близо 2000 млади фермери договори, с които им дадохме един начален капитал от 50 000 лв. Това са реални пари. Както в края на тази седмица ще подпишем около 200 договора с български общини, български общини, които ще получат финансов ресурс точно по тази Програма за развитие на селските райони.
Така че, имайки го ресурса, земеделието в този момент, наистина на криза, може да се яви като буфер на заетост, на първо място от други сектори, защото хронично винаги, пък то е страдало от липса на работна ръка.
- Тоест, повече регулация, по-малко либерализация...
Министър Найденов: Точно така.
- ...в условията на криза.
Министър Найденов: Трябва да има повече регулация, да.
- Така излиза, като...
Министър Найденов: Повече регулация трябва да има, за да може да сме сигурни, че тези средства...
- Това не влиза ли в противоречие с философията на една дясна, дясноцентристка партия, каквато е ГЕРБ?
Министър Найденов: Вижте, когато става въпрос наистина за този огромен финансов ресурс по отношение на регулацията, ние трябва да сме коректни, трябва да ги спазваме и средствата да отиват там, за където са предназначени. А останалото по отношение на либерализацията е въпрос на неправителствените организации. И аз много пъти в разговорите с тях се опитвам да обясня, че те би трябвало да са тези, които да правят политиката в определения сектор, а администрацията в лицето на Министерството на земеделието да я изпълнява. Така, че така аз разбирам този въпрос.
- Добре, като министър тревожат ли ви данните, които излизат, за качеството на храните, които потребяваме? Това, с което се храним?
Министър Найденов: Тревожи ме въпросът не само като министър. Първо искам да кажа, че това е... знаете може би, че...
- Агенцията по храните замислена, не е задействала.
Министър Найденов: ...аз и по професия съм ветеринарен лекар и съм специалист по безопасност на храни. Така че това е моята, ако мога да кажа, моята кауза или приоритет. Работим, защото това касае вече всички ни. Вие преди малко казахте, че тази помощ касае млекопроизводителите, за която говорим, а храните касаят ежедневно всички ни, от най-големия до най-малкия. Затова в момента и ние сме го казали, заявили, има политическо решение, работим за създаване на агенция по безопасност и качество на храните. Тук подчертавам и качество на храните, защото много често ставахме свидетели досега на обяснения, че храните са безопасни, а пък качеството било въпрос на избор. Да, но във въпроса на избор ние трябва да подпомогнем потребителя, защото, разбира се, има начин потребителят да бъде подведен. Така че тази агенция предстои да бъде структурирана.
- Тази агенция какво ще прави, какво ще направи, какви ще бъдат правомощията на агенцията и кога ще заработи - след Нова година или?
Министър Найденов: Първо, не искаме да бързаме, защото в момента сме привлекли експерти от Европейския съюз, вече страни, които имат такива агенции ползваме, разбира се, най-добрия опит. Не бързаме, защото това ще бъде най-сериозната реформа в областта на този сектор храни и нека наистина да я направим така, както трябва.
- Какво ще направи тя, ще върне ли държавните стандарти по определяне, някакви продукти?
Министър Найденов: Значи първо да кажа какъв ще бъде контролът.
- Да, контролът какъв ще бъде?
Министър Найденов: Той ще бъде единен, надведомствен. Ще бъде, аз го използвам и то не е... всъщност не е моя фраза, това е европейско мото. Контролът ще бъде от обора до масата. Ще обхваща абсолютно всички и сектори, и процеси. Ще гарантираме за първи път вече тук и качеството. Тоест ще можем да обясним кое колко е качествено, а пък нека производителите да направят своя избор.
Затова се предвижда наистина, поне това е идеята и, разбира се, то е въпрос на законодателство и промяна на определени закони, но забравеният, но добър Български държавен стандарт трябва да бъде... трябва да бъде възроден отново, защото...
- Тоест, като кажеш сирене, да е ясно какво е това.
Министър Найденов: Вие сте прав. Когато кажем бяло саламурено сирене...
- Така.
Министър Найденов: ...то да бъде направено по Българския държавен стандарт. Ако някой иска да прави нещо подобно, близко по качество на това, но не същото, то не трябва да се казва българско.
- С друго име.
Министър Найденов: Ами може да се казва примерно сирене, да кажем, от Троян, ако го правят в Троян. Но нека да е ясно, че това, което е българското бяло саламурено сирене, е това, което се прави по Българския държавен стандарт. Ако се прави кашкавал "Балкан", той да е по българския стандарт или кашкавал "Витоша", ако е...
- Ако се купува типов хляб, да е ясно, че купуваш типов хляб, а не боядисан бял.
Министър Найденов: Да, точно така. И всъщност тогава хората ще, така, възможно е, по всяка вероятност тези по Българския държавен стандарт ще бъдат малко по-скъпи. Но нека тогава вие или аз като потребители да не бъдем подвеждани от подобни млечни продукти или млекозаместители, защото, нали, аз не искам да припомням това, че се прави сирене, в което няма прясно мляко или се правят кренвирши, в които няма месо. Това, да... защото веднага ме контрират или ни контрират и казват "да, но те са безопасни".
Безопасни са наистина, но друг е въпросът дали, ако ние знаем какво има, ще вземем същото.
- Ще стане малко по-скъпо обаче казахте. Не знам дали малко, ама ще се оскъпят.
Министър Найденов: Вижте, ще има и от евтините. Ясно е... все пак ние сме в условията на свободен пазар. Това означава, че могат да влязат и в момента има доста европейски продукти, които не са по-качествени, европейски имам предвид от страните членки, които не са по-качествени от нашите продукти и затова те намират ценова ниша. Това са нормални неща на пазара. Но нека...
- Тоест потребителят да има информираност, да има право на информиран избор.
Министър Найденов: ...ние, когато сме... ние или нашите родители, които са свикнали с наистина българското бяло саламурено сирене, да имат право на избор на такова.
- Добре, трябва да вървим към край. Да ви питам, така, за една друга тема, в която вие също сте, така, страна действаща... действаща страна. "Царят пак хвана брадвата" - това е едно от заглавията в днешната преса. Става въпрос за, така, обжалване от Симеон Сакскобургготски и сестра му на спряната сеч в спорните гори в Рила. Основателни ли са аргументите, че всъщност понеже няма заведен иск, а пък те, така, са... иск срещу наследниците на Борис Трети, по този начин се нарушават правата на собствениците в тази територия.
Министър Найденов: Това е въпрос на интерпретации на юристите на Симеон Сакскобургготски, но, вижте, по темата се говори много. Ясно е, едва ли има човек, който да не разбра, че царят е надвзел 4500 декара и аз мисля, че даже са...
- Неговите адвокати казаха, че не само, че не е надвзел...
Министър Найденов: А имал да взема още.
- ...но има още да си взема, да.
Министър Найденов: Ами в края на краищата, нали, нека да оставим съдът да прецени. Мотивите, тъй като горите са вече в състава на Министерството на земеделието и храните, мотивите на министерството, в случая и на правителството са, че тези гори са надвзети. Ние искаме и въпросът е... искът не е заведен още, защото окомплектоването на този иск и наистина подготовката за едно продължително и доста сериозно дело е сериозна работа и затова...
- Кога ще го внесете?
Министър Найденов: Предполагам, поне юридическата кантора, с която работим, ни уверява, че до края на месеца ще бъде внесен искът, за да не бъде провален. Точно затова искаме да бъде окомплектован. А защо всъщност със заповед на директора на Агенцията по горите забранихме сечта, т.е. действията в тези гори, чисто административно - за да може наистина да гарантираме, че няма да се случи нещо по време на това дело. А между другото със съпътстващ иск, внасяйки възмездния иск за искане обратно на тези гори, ще бъде поискано от съда той вече да наложи и забрана на тези гори. Така че...
- Въпросът беше последователността дали не би трябвало да бъде - внася се иск в съда, след това съдебна забрана.
Министър Найденов: Не. Имаме право. Искам да кажа, че независимо горите дали са държавни, частни или общински Държавната агенция по горите е тази, която разрешава определен вид дейности. В случая ние се възползваме от правото за момента да забраним и това прецедент и не е само по отношение на горите на царя. Такива разпоредителни мерки се налагат и по отношение и на други гори.
- Когато се налагат. Благодаря ви много за този разговор. Около 1 процент от тази сума за допълнителна субсидия ще влезе в... е справедливо да влезе за българските млекопроизводители. Това ще се разпределя на глава добитък.
Министър Найденов: По всяка вероятност.
- По всяка вероятност казвате. Агенцията по храните ще върне държавния стандарт на...
Министър Найденов: И ще гарантира на всички ни, че това, което слагаме на масата, наистина може да се консумира.
- Добре, благодаря за този разговор.
Министър Найденов: Благодаря и аз.