Върни се горе

Мирослав Найденов: „За последните три месеца аграрният сектор е единственият, който бележи ръст в условията на тежка криза”

- И сега да ви представя министъра на земеделието и горите г-н Мирослав Найденов. Здравейте.

Министър Найденов:
Здравейте.

- А как изглежда таванът на вашия кабинет?

Министър Найденов:
Ами, нормално, висок.

- Няма нищо особено по него?

Министър Найденов:
Не, няма.

- Поглеждате ли нагоре, така, често?

Министър Найденов:
Ами, поглеждам, много е висок.

- А имате ли пепелник на бюрото си?

Министър Найденов:
Не, не пуша.

- Тоест?

Министър Найденов:
Не пуша, а. . .

- Всички министри, които ще минават, ще идват в студиото, ще им задам тия въпроси, защото в "24 часа" преди два дни. . .

Министър Найденов:
Нека, само че трябва да уточня, че кабинетът, който ползвам в момента, преди мен се е ползвал от заместник-министър, така че. . .

- А, т.е. вие не сте в кабинета на министъра?

Министър Найденов:
. . . да, ако имате предвид. . .

- А кой сега ползва кабинета на предишните министри на земеделието?

Министър Найденов:
Ползва го моят заместник Цветан Димитров, така че трябва да
попитате. . .

- Значи него да го питам за тавана и за пепелника евентуално?

Министър Найденов:
За тавана и за пепелника може него да попитате.

- А за тези, които не знаят защо си говорим за тавани и за пепелници в разни министерски кабинети, преди два дни вестник "24 часа" излезе от първа страница с информация, че следващият обвинен и следващият министър, който ще попадне в ръцете на прокуратурата, е бил член на два последователни кабинета и на бюрото си е държал един голям пепелник, в който е изгарял бележчици, на които е написвал сумите, които е трябвало да прибира за една или друга сделка под масата, разбира се. А за тавана уточнението е, че винаги, когато са идвали в кабинета му хора, с които е трябвало да уговаря тези суми, той е поглеждал тавана нагоре, което е означавало - слушат ни и ни наблюдават, така че нека да запишем и след това да изгорим. Така че всички министри ще ги питам, белким разберем кой е тоя министър.

Министър Найденов:
Някъде да, на мен ми се струва познато това.

- Познато? Откъде ви е познато?

Министър Найденов:
Чувал съм подобни неща.

- А знаете ли нещо, което искате да ни кажете?

Министър Найденов:
Не, нека наистина компетентните органи да разследват, но сигурно. . .

- Имате подозрения кой може да е министърът?

Министър Найденов:
Възможно е да не е само един, тъй като ясно е на всички какви неща са ставали в държавата, ясно е, че са ставали наистина на възможно най-високо ниво, така че. . .

- Очаквате ли други ваши предшественици освен човека, който сдаде поста на вас - Валери Цветанов, очаквате ли други ваши предшественици да бъдат, да получат обвинения от прокуратурата на фона на фактите, с които сте се запознали, сядайки на стола на министъра, било и в друг кабинет?

Министър Найденов:
Аз и друг път съм го казвал, не искам да влизам в ролята на прокуратурата, тъй като тя е държавният обвинител в България. Това, което се искаше от моята администрация, е свършено и нещата, които са констатирани като нередности, са предадени от прокуратурата. На базата на всъщност тези доклади вече е повдигнато обвинение, беше повдигнато обвинение срещу моя предшественик Валери Цветанов, срещу бившия шеф на агенцията по горите Стефан Юруков. А поне това, с което аз съм се запознал, преди да отида в прокуратурата, тъй като докладите на инспектората първо идват при мен, след това се препращат в прокуратурата, ми дава основание да смятам, без, разбира се, уточнявам, че не съм юрист, но си мисля, че е възможно и да има обвинение и срещу други, заемали този пост, и членове на техните политически кабинети. Защото наистина странни разпоредителни сделки със земи от държавния поземлен фонд, разбира се, и от държавния горски фонд са ставали. Определено поне мнението на експертите, говоря, не на експертите от прокуратурата, а на експертите. . .

- Може ли да дадете пример за една такава странна сделка?

Министър Найденов:
Много са, много са, но вече обявихме в публичното пространство и аз внесох в прокуратурата този доклад. Например разпоредителните сделки с имотите на професионалните гимназии в системата на Министерството на земеделието, които са около сто, гимназиите имам предвид, така че наистина тези сделки, при тези сделки определено интересът на държавата не е защитен. А тук има и друг момент, все пак в тези професионални гимназии са се подготвяли и се подготвят и към момента ученици, които трябва да могат да правят едно модерно земеделие. . .

- И да имат база за това. Това нещо, което вие. . .

Министър Найденов:
. . . и да имат база, а те са лишени от база.

- . . . наистина сте го казвали. За да приключим темата с предшествениците ви - защо сте в кабинета на заместник-министъра, а не на министъра? Този избор ми е странен.

Министър Найденов:
Защото това е най-старият кабинет, който се е ползвал в годините назад от министри, наистина той е по-стар като кабинет, но носи една, едно историческо наследство, една традиция, която аз реших да продължа. Затова съм там, това е обяснението.

- Разбрах. Сега, темата за ракията. Вече падна от сърцата на българите снощи тегобата, след като чуха в новините - акцизът няма да се вдига. Преди да пуснем един материал, който да ни припомни смяната на настроенията и на мнението на различни членове на кабинета, включително и на премиера, по темата акцизът на ракията, да ви попитам - имаше ли драматург този спектакъл, на който станахме свидетели последните месец и половина? Ще вдигаме - няма да вдигаме, ще вдигаме - няма да вдигаме, ще вдигаме - няма да вдигаме и няма да вдигаме - горе-долу толкова пъти беше сменена и позицията. Или просто вие не си говорите вътре в кабинета?

Министър Найденов:
Вижте. . . Не, напротив, говорим си доста интензивно и мисля, че резултатът от крайното решение е показателен, защото, ако се върнем малко назад, наистина първоначално имаше предложение, което дойде от страна на финансовото министерство, за увеличаване на акциза на ракията. Нормално е финансовото министерство да търси абсолютно всички инструменти за увеличаване на приходите в държавния бюджет и това е вид инструментариум.

- Така е, но после излезе премиерът Бойко Борисов. . .

Министър Найденов:
Но ние го обсъдихме, аз. . .

- . . . и каза: не, само цигарите, не и алкохолът.

Министър Найденов:
Точно така, защото на неформално заседание на Министерския съвет ние обсъдихме този въпрос. Аз поканих директора на Изпълнителната агенция по лозата и виното, който докладва на премиера каква е ситуацията в момента, докладва. . . не само на премиера, разбира се, на целия Министерски съвет, докладва ситуацията, че над 80 хиляди тона грозде тази година от средните и дребните производители не се изкупува, тъй като винпромите са задръстени с продукция, и наистина единственият шанс е това грозде да бъде преварено в ракия, за да не бъдат ощетени, отново подчертавам, дребните, дребните производители, тези наистина, които имат малките лозя и които разчитат. . .

- Тези неща, тези думи чу ли ги финансовият министър Симеон Дянков тогава, присъстваше ли на тази среща?

Министър Найденов:
Разбира се, че ги чу, разбира се, че ги чу и ние тогава решихме и, разбира се, г-н Борисов го обяви, че акцизът на алкохола няма да се вдига.

- Да де, ама после Симеон Дянков отново обяви, че ще се вдига.

Министър Найденов:
Не той, нека да бъдем коректни. На заседание на бюджетната комисия е внесено предложение, което, доколкото поне аз имам информация, е от депутати, от депутат по-скоро от СДС, подкрепено от РЗС. . .

- Обаче тук съм длъжна едно уточнение да направим. Обратен е редът - РЗС внасят предложение за много висок акциз и от СДС намаляват, предложение, което пак е по-високо от настоящото.

Министър Найденов:
Просто не съм присъствал, да, но искам да ви кажа, че точно в този момент ние с г-н Борисов бяхме в Брюксел, той беше на срещата на върха, аз бях на съвет на министри, и тогава коментирахме и първата реакция беше, че в края на краищата ние трябва да чуем и другото мнение, което се е чуло в бюджетната комисия. Но след като наистина започнаха и спекулации в тази посока, тогава той направи това, което се очакваше, разговаря с депутатите и в края на краищата. . .

- Добре де, трябва ли всеки път в такава ситуация премиерът да ходи в парламента и да казва на депутатите: моля ви, недейте да гласувате това или онова?

Министър Найденов:
Ами, вижте, след като наистина този въпрос, специално въпросът за акциза на така наречената домашна ракия, защото разбирате, че той не касае само домашната ракия, но щяха да бъдат, подчертавам, щяха да бъдат ощетени дребните, тези хора наистина, които имат своя декар, два или десет лозя, и няма какво да направят гроздето. Защото преди това те идваха при нас, обясняваха, че цената е изключително ниска, че винпромите не изкупуват, че има внос от трети страни. . . И наистина ние решихме за тази година просто те да имат възможност това огромно
количество грозде да бъде преработено.

- Да де, ама пак последва предложение, и то прикрепено с конкретна стойност - 60 милиона ще дойдат от налози от повишен акциз, които ще отидат, казва Симеон Дянков, за здравеопазване, след среща, на която експерти са обяснили каква е ситуацията, след успокоението, което дойде от премиера, и пак.

Министър Найденов:
И вижте, не само това. Искам да ви кажа, че. . .

- Всички ние се мъчим да разберем какво стои зад това. Стои ли нещо конкретно или просто така. . .

Министър Найденов:
Значи, това са различни мнения, отново казвам, тъй като ресорното министерство е към мен, аз постоянно защитавах тезата, че не трябва, т.е. идеята и предложението да не се вдига акцизът в първоначалния вариант дойде именно от мен чрез доводите на Изпълнителната агенция по лозата и виното и една оценка на ситуацията към момента. Дори разговорите, които водехме, е, че ние трябва да вървим в посока по-голяма събираемост на дължащите се към момента акцизи, и то по-скоро от
големите производители, ако там има някакви пропуски, защото наистина тази мярка, ако се беше гласувала така, с вдигане на акциза, може и да имаше обратен ефект. Така че това е бил дебатът и аз не виждам наистина. . . някак си от нищото стана нещо много голямо.

- Е не, тези промени в настроенията и намеренията бяха произнасяни не от кого да е. Това не бяха експерти, които казват: така е по-добре, другото не е добре, а бяха произнасяни от премиера, от вицепремиера Симеон Дянков в различни етапи, и то различни като. . .

Министър Найденов:
Аз по отношение на премиера винаги неговото мнение мога да ви го гарантирам, тъй като наистина имаме диалог, винаги е било.
. .

- Да, да, неговото е било, да, винаги. . .

Министър Найденов:
. . . каквото беше и моето. Нормално е, отново казвам, тъй като даже имаше публикации, че земеделският и финансовият министър са кръстосали едва ли не шпаги, това е диалог и абсолютно нормално е финансовият министър да търси допълнителни инструменти за увеличаване на приходите, а определени министри, в случая аз, да защитават ситуацията в бранша, смятайки, че наистина тази година тя е такава и увеличаването на акциза би било контрапродуктивно. Това е.

- Добре. Българинът ще продължава да пие. Аз си мисля, че щеше да го прави и с повишен, и с неповишен акциз.

Министър Найденов:
Знаете ли, ракията е част от. . . специално домашната ракия е част от бита на българина, тя присъства и за добро, и за лошо на неговата трапеза. Затова наистина тук има и чисто психологически момент. И нека наистина да продължават да я пият за добро ракията, това да пожелая.

- Сигурно това нещо го е забравил Симеон Дянков, който не е живял, както сам признава, много години в България, и затова трябва живеещите в България да му го припомнят, така ли?

Министър Найденов:
Ами, аз не знам дали точно от него е дошла идеята, или на хора от неговия екип, но отново казвам - това е инструмент, този инструмент би могъл да се използва, но може би в момента не е най-подходящо. И затова благодаря наистина и на народните избраници, че те оставиха този акциз.

- Добре, г-н Найденов, да затворим казана с ракията и да отидем отново на трапезата, но с един друг акцент. Какво става с този заместник-шеф в Националната ветеринарномедицинска служба, който беше заловен с подкуп. . .

Министър Найденов:
Леонид Лавчев се казва, да.

- Леонид Лавчев.

Министър Найденов:
Доколкото знам, има процесуално-следствени действия, повдигнато е обвинение.

- Има ли хора около него, които са замесени в тази схема на рекет?

Министър Найденов:
Вижте, доколкото знам, информацията, която имам, е, че той е имал хора, които е изпращал, т.е. не лично е взимал парите. . .

- Да, имал е посредници, но други от службата?

Министър Найденов:
Да, имал е посредници. Ами, сигналът дойде. . . не знам дали, мисля, че не е следствена тайна, мога да го споделя с вас и вашите зрители, сигналът. . . на мен ми се обади директорът на Националната ветеринарномедицинска служба д-р Войнов и ми каза, че при него в момента е шефът на ДВСК - Хасково, който му е подал този сигнал. Тоест опитът на Лавчев е бил чрез директор, шефа на ДВСК - Хасково, да се събират. . .

- Тоест. . . де факто негов подчинен в йерархията, който да се включи в схемата.

Министър Найденов:
Точно така. Това, което направих, незабавно уведомих вътрешния министър г-н Цветанов и съвместно. . . той разпореди органите на ОДП - Хасково, съвместно, разбира се, с колегите. .

- А той какво е предложил Лавчев? Той е предложил на свой подчинен в Хасково да започне той по места от предприятия да събира такива пари.

Министър Найденов:
Точно така. Това и всъщност шефът на ДВСК - Хасково, е разказал това на генералния директор.

- А има ли информация това да се е случвало, такава схема да се е случвала и преди този разказ?

Министър Найденов:
Не знам дали се е случвало, предполагам, че колегата е бил принуждаван и преди да върши същото нещо, но не мога да кажа дали е вършено. Все пак. . .

- Но в някакъв момент е събрал смелост да подаде сигнал и да го каже, така ли? Не така изведнъж. . .

Министър Найденов:
Ами, не знам дали в някакъв момент, т.е. дали това е вършено, но в края на краищата той наистина е подал сигнала.
Директорът на ветеринарната служба го подаде към мен и аз съответно към вътрешния министър. Но странното е, че това бившият вече заместник генерален директор го е вършил по време на отпуск по болест, защото, откакто аз съм министър, той постоянно боледува. Тоест дори и не в качеството си, не изпълнявайки длъжността си той се занимава с това.

- Как обаче може да проследите това да не се случва в други такива регионални дирекции на Националната ветеринарномедицинска служба?

Министър Найденов:
Аз събрах. . .

- Единственият начин е някой да вдигне ръка и да каже - да, правим го или принуждават ме да го правим. Другият начин какъв е - да си внедрите хора, които със СРС-та или с белязани пари да участват в схемата. . .

Министър Найденов:
Нали разбирате, че едва ли очаква някой от служителите на ДВСК да се превърнат в полицейски органи, но. . .

- Разбира се, че го казвам с усмивка.

Министър Найденов:
Това, което направихме, веднага събрах на дирекционен съвет всички шефове на ветеринарните служби в страната и им обясних, че това е много показателен сигнал към тях. Отделно от това разговарях с всички председатели на браншови организации в областта на земеделието да подават те сами, разбира се, чрез техни членове, сигнали, за да може тази практика, ако я има и е съществувала, да бъде прекратена. Мисля си, че когато наистина е направена реализация спрямо служител на такова високо ниво, защото все пак той е отговарял ресорно за ДВСК и граничен контрол, т.е. може би най-силния ресор. . .

- Той ли е човекът, който е пуснал онова месо. . .

Министър Найденов:
Не, той е отговарял. . .

- . . . което се оказа, че май сме го яли - 20 или 30, колко годишно беше?

Министър Найденов:
Да, 20-годишно месо, но не е бил в системата тогава.
Въпросът е, че на такъв пост с такива отговорности ангажиран човек, отстранявайки го от системата, и то по този начин, уличавайки го в това, мисля, че е достатъчно силен сигнал към останалите в системата. Защото, ако беше направена реализация спрямо редови служител на ДВСК, отзвукът и сигналът нямаше да е същият. Така че мисля си, че тези, които са го правили или са се опитвали, или се опитват в момента, ще имат. . .

- Най-малкото ще се уплашат сега, да кажем.

Министър Найденов:
. . . ще имат примера какво се случва.

- Данъчни облекчения за земеделските производители накратко. Добри новини за тези хора, все още борещи се. Има и такива, които се борят със системата упорито.

Министър Найденов:
Те не се борят със системата и знаете ли, има данни, които публикува Националният статистически институт. За последните три месеца аграрният сектор е единственият, който бележи ръст в условията на тежка криза, тъй като над 10 процента е спадът в икономиката като цяло, над 16 в сферата на услугите. Само аграрният сектор има ръст от 3 процента. И това в условията на криза е показателно за мерките, които се предприемат, и за политиката, която се води в този сектор. Тези данъчни облекчения може би са чест от нея. Но какво всъщност се случва, тъй като право или дерогация за тези облекчения има в първите 3 години от членството и те изтичат в края на 2009 година. Имало е възможност да се нотифицират нови или подобни, разбира се, малко по-различни облекчения. Не са направени тези нотификации. . .

- В минали години, така ли?

Министър Найденов:
Нотификацията обикновено, срокът за нотификация е около година, за данъчните облекчения. Предходното правителство не ги е направило и затова ние в момента правим и имаме възможност само по отношение намаления данък на юридическите лица, т.е. 60 процента данък по-малко ще плащат те, ако докажат, че този данък, който е спестен, е отишъл за инвестиции. Така че те ще продължат да се възползват.

- Юридически лица. Каква част от земеделските производители са регистрирани като такива?

Министър Найденов:
Немалка част. Тези всъщност, които плащат данък. Защото оказва се, че почти няма физически лица земеделски производители, които да декларират печалба и да дължат към момента данък. Така че разбирате, че това няма да има кой знае какво голямо отражение върху доходите на земеделските производители, които, говоря за тези, които не са физически, а са юридически. . . физически лица. Това има значение наистина за големите фирми, за големите стопанства, където наистина се
дължи корпоративен данък. . .

- Разбрах.

Министър Найденов:
. . . и те ще могат тези 60 процента да ги ползват.

- Един последен въпрос. Той ще бъде свързан с качеството ви на предишната длъжност, която заемахте - шеф на общинската фирма "Екоравновесие".

Министър Найденов:
Да.

- Това е една от институциите, които се бори с проблема улични кучета в София. Смятате ли, че успяхте да се справите с този проблем? Понеже ние много дълго разказваме и много хора ни пишат по този проблем.

Министър Найденов:
Аз следя, да, следя, тъй като полемиката в последните дни отново е отворена.

- Защото кучетата са по улиците, нали, това е факт.

Министър Найденов:
Да, разбира се, те са по улицата. Искам само да припомня и на вашите зрители, че в България от миналата година има приет закон за защита на животните, който не позволява евтаназията. България е подписала и конвенцията, европейската конвенция за защита на животните, според която също евтаназията не може да бъде решение на този проблем. В този смисъл. . .

- Да, обаче сега във вашите ръце. . . Разбирам какво ще кажете. Така ще отговорите на хората, които искат сега и веднага проблемът да бъде решен. А те, повярвайте, са много. Но във вашите ръце в момента е регистрацията на домашните кучета. . .

Министър Найденов:
Точно така.

- . . . което според експертите ще намали популацията на бездомните кучета.

Министър Найденов:
Така.

- Какво правите по този казус, при условие че само в София 0.1 процент от кучетата са регистрирани. Това е нищо, все едно такъв процент не съществува.

Министър Найденов:
Да обясня само, че когато беше приет законът преди почти 2 години, имаше едногодишен срок, който изтече януари месец тази година, според който срок Националната ветеринарномедицинска служба трябваше да създаде регистър на домашните кучета. Към януари този регистър не беше създаден. Към поемането на министерството от мен също не беше създаден. В момента е готов и одитиращата фирма го акредитира.

- Тоест?

Министър Найденов:
Така че информационната система вече е готова и регистрацията на домашни кучета ще започне.

- Е започнала.

Министър Найденов:
Да. Предстои тя да бъде акредитирана, защото като информационна система, която. . .

- Разбрах ви.

Министър Найденов
: Така че това е направено вече. Процесът върви. Надявам се наистина собствениците на домашни кучета, тъй като разбирате. . .

- Е, да кажем на хората, които имат кучета. Какво да направят, наистина само в едно изречение.

Министър Найденов:
В едно изречение. Нека да бъдат добри да ги регистрират, защото няма как иначе този проблем да бъде решен.

- Защото има глоби. Сега е отделен въпросът, че . . .

Министър Найденов:
Не само глоби, не само глоби.

- . . . някой трябва да ви глобява за това, че не сте регистрирали кучетата си, а досега май никой не го прави. Но направете го. Включително и новородените, нали, нека бъдат. . .

Министър Найденов:
Трябва да бъдат. Разбира се, до 2 месеца кучетата трябва да отидат при ветеринарния лекар. . .

- И да бъдат регистрирани.

Министър Найденов:
Да бъдат регистрирани. Наистина, ако искаме да си помогнем да решим този проблем, обръщам се. . .

- Това трябва да се направи.

Министър Найденов:
. . . към многобройните собственици на домашни кучета, оттам идва най-големия приток на бездомни кучета. Така че, когатозапочнем оттам, мисля, че проблемът ще се реши.

- Добре. Благодаря ви.



Сподели в: