Проучването е направено от социологическа агенция „Афис” ООД по проект на Министерство на земеделието и храните във връзка с прилагането и популяризирането на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013 г. Изследването включва два етапа като обхваща представително социологическо проучване на обществените нагласи в 28 региона в страната за установяване на нивото на информираност на широката общественост и на настоящите и потенциални бенефициенти по ПРСР, както и представително социологическо проучване във 28 региона в страната на бенефициенти, които са кандидатствали или имат намерение да кандидатстват с проекти по ПРСР. Целта на проучването е да установи нивото на заинтересованост на настоящите и потенциални бенефициенти по отделните конкретни мерки по програмата.
Проучването обхваща българското население между 15 и 65 години, като в извадката са включени и специализирани целеви групи-собственици на земеделска земя, жители на селските райони, регистрирани земеделски производители, служители на местна администрация в селски райони, работещи в областта на ПРСР, представители на местни инициативни групи (МИГ), както и настоящи и потенциални бенефициенти на Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.
Данните сочат още, че близо 74% (или почти три четвърти) от потенциалните или настоящи бенефициенти на ПРСР 2007-2013 са информирани за съществуването на програмата и възможностите, които тя предоставя. Делът на тези, които се считат за незапознати е 26 на сто.
Като цяло данните сочат една значителна разпознаваемост на ПРСР 2007-2013 г. Същевременно все още са малко тези бенефициенти, които считат себе си за детайлно запознати и информирани по програмата – те засега са едва 5%., като е голяма и групата на тези, които посочват, че само са чували за Програмата за развитие на селските райони, без да са информирани в детайли за нея.
Тук, обаче, трябва да се направи уговорката, че в проучването е търсена самооценката на настоящи и потенциални бенефициенти, така че често те имат различни субективни критерии за степен на информираност, дори и когато им е предоставена широка скала от възможности за такава самооценка.
Тук като успешни могат да се определят тези информационни канали, които са спомогнали в най-голяма степен за популяризирането на ПРСР 2007 – 2013 г. и са допринесли тя да бъде разпознаваема.
На първо място е телевизията (60% от цялото население на страната, 59% от регистрираните земеделски производители и 67 на сто от собствениците на земи твърдят, че са чували за програмата от телевизионните канали). Следва специализираната информация в Интернет с близо 17%, като след това са печатните издания и радиото. По-рядко се срещат и отговори за информационни канали като „колеги” и „съседи”.
Същевременно въпреки, че за най-предпочитан информационен канал е посочена телевизията от населението като цяло, както и от жителите на селските райони, а също и от собствениците на земеделска земя, съществено изключение от тази група напълно закономерно са регистрираните земеделски производители и представителите на МИГ.
Съвсем очаквано земеделските производители не биха могли да се задоволят с информация, получена от телевизиите, и предпочитано търсят информация от официалния сайт на МЗХ (43,8%), както и от провежданите семинари с участие на експерти от МЗХ (36,1%). Тези високи проценти на доверие, потвърждават намерението от стратегията за информиране на обществеността на институцията да достига пряко до настоящите си и потенциални бенефициенти, за да може да отговори най-точно и пълно на потребностите и очакванията им.
Това се констатира и от твърденията на повече от половината от тази група респонденти на изследването, че за тях съвсем логично по-ценни са срещите с експерти, които ги снабдяват с по-точна и специализирана информация, както и с най-актуалните изменения и намерения за промени в програмата.
По същата причина сред земеделските производители се забелязва и завишен интерес по отношение ползването на източници от интернет (преди всичко на официалните сайтове на МЗХ и ПРСР), като най-надеждно средство за информиране.
Друг важен показател за успех на информационните кампании на МЗХ, изследван чрез социологическото проучване, е разпознаваемостта на различните мерки (направления на финансиране) на програмата.
Петте, сочени като най-известни мерки по ПРСР сред респондентите като цяло, са: "Създаване на стопанства на млади фермери", като 34.4% от представителите на широката общественост твърдят, че са запознати или донякъде запознати с нея; "Модернизиране на земеделските стопанства" - 33.4%; "Насърчаване на туристическите дейности" - 28.2%; "Обновяване и развитие на селата"- 22% и "Създаване на организации на производители" - 16.6%.
Най-популярна според оценката на местната администрация от отделните мерки по ПРСР сред местното население е „Създаване на стопанства на млади фермери” (70%), следвана от „Модернизиране на земеделските стопанства”(60%), „Плащания по натура 2000 и плащания по Директива 2000/06/ЕС”(56%), „Агроекологични плащания” (55%) и „Обновяване и развитие на селата” (50%).
Интересен извод е, че като цяло оценката за информираността на представителите на МИГ и на настоящите и потенциални бенефициенти по отношение на програмата е доста сходна и няма съществени разминавания между двете групи респонденти.
И тук отново може да се посочи, че макар основният канал за първоначално запознаване с програмата безспорно да е била телевизията, като 60% от широката общественост за първи път са чули за Програмата по този информационен канал, след това са започнали да търсят и други източници на информация. На второ място с много голяма разлика в популярността се нареждат интернет (общо 17.2%), печатните издания (12%) и радиото (6%).
Тук е важно да се отбележи, че близо половината от регистрираните земеделски производители и половината от жителите на селските райони с готовност се информират за ПРСР от интернет страницата на МЗХ. Следват по популярност сайтовете на Държавен фонд „Земеделие” (44% от производителите и 20% от жителите на селските райони) и сайта на самата ПРСР (който е търсен от 6% от регистрираните производители и 20% от жителите на селските райони).
Сходна е позицията и на общинските служители от администрацията, които работят в областта на ПРСР (26% посочват като свои източници на информация сайта на Министерството, 32% - сайта на фонд „Земеделие” и 33 на сто споменават сайта на ПРСР).
Интерес представлява анализът и на това, кои, според администрацията, са първоначалните източници на информация относно ПРСР не само за тях, но и за населението и потенциалните бенефициенти в селските райони. За близо половината от отговорилите- това е телевизията, като другият открояващ се напред отговор е „семинарите и срещите на производители с експертите от Министерството на земеделието и храните и на Фонд Земеделие”. Този отговор е посочен от всеки трети запитан представител на администрацията, а всеки пети служител, ангажиран с прилагането на ПРСР посочва като полезна интернет страницата на МЗХ.
Важно е да се уточни, обаче, че служителите от администрацията преминават специални курсове на обучение и имат и други официални източници на информация.
Тук е важно да се подчертае още, че изследването включва не само проучване на най-популярните канали на информация, но и оценка за тяхната ефективност.
Според местната администрация в селските райони най-ефективен канал за информация за ПРСР с 40% доверие, са срещите с експерти от МЗХ и Фонд Земеделие; на второ място са телевизиите, следвани от интернет страниците и форумите, като информационни носители като брошури, флайъри, бюлетини, печатни издания, радио и др. са значително по-неразпознаваеми според местните администрации. Тук е добре да се отбележи още, че те са имали задача да отговарят на въпросите не само от своя лична гледна точка, но и от името на бенефициентите, към които е предназначена програмата, респективно информацията за нея.