Върни се горе

- Д-р Мирослав Найденов, министър на земеделието и храните. Добър ден, здравейте.

Министър Найденов:
Здравейте.

- Как беше в Брюксел?

Министър Найденов:
Ами, как беше... Напрегнато, динамично, но когато резултатите са добри, мисля, че си заслужаваше.

- Ние бяхме в по-добра позиция, защото излъчиха пресконференцията, и националното радио излъчи тази пресконференция, между господата Барозу и българския министър-председател, и можеше да се види много в т.нар. психология на пресконференцията. Но за вас как премина разговорът с г-н Де Марти, който, както се знае, оглавява дирекцията "Земеделие и развитие на селските райони"?

Министър Найденов:
Аз искам да уточня, че преди да се срещна с генералния директор на Главна дирекция "Земеделие" г-н Жан-Люк де Марти, аз имах среща в понеделник с комисарката по земеделие г-жа Мариан Фишер Боел, откъдето всъщност тръгна процедурата по размразяване на тези средства по САПАРД. И на двете срещи, особено с комисарката, която всъщност е и факторът, от който зависи крайното решение, тъй като г-н Де Марти чисто технически разписа размразяването на средствата и реимбурсирането към бюджета на този фонд, така, и на двете срещи заявих, че, първо, аз имам намерението и това е намерение и на цялото правителство, ние да водим едни динамичен, откровен, но равнопоставен диалог с Европейската комисия. Това, което се искаше от нас, ние го извършихме в рамките на този месец и всъщност, очакванията към комисията бяха това да се случи. Радвам се, разбира се, че се случи. Радвам се за българските бенефициенти, коректните български бенефициенти, които очакваха тази новина. Даже аз, прибирайки се вечерта, след като правителственият самолет кацна, бях поканен в студиото на националната телевизия и видях един репортаж, наистина репортаж, в който един бенефициент наистина със сълзи на очи прие тази новина, защото за него, ако тези средства не бяха пуснати, това означаваше фалит и изключително големи неприятности. Така че...

- Чудя се дали не може да говорим на български език, макар и да спазваме тази точна лексика, която е въведена. Звучи много неестествено. Впрочем бихте ли могли да кажете какво имаше предвид Калина Илиева, когато говореше за засягането на огромни финансови интереси? И в настоящия момент. Тази пауза увисна ли ви на вас? Почувствахте ли някаква боязън да каже защо?

Министър Найденов:
Аз не знам тя какво точно е имала предвид, но ще ви кажа аз какво смятам, че е искала да каже. Наистина около Държавен фонд "Земеделие" години наред са се формирали огромни финансови интереси и кръгове, обслужвани, неслучайно самият Ахмед Доган посочи бившия шеф на Държавен фонд "Земеделие" Ализан Яхова като един от инструментите за разпределяне на държавната баница. И когато това се произнесе от устата на Ахмед Доган, мисля, че достатъчно, достатъчно сигурно е, че наистина е било така. Искам да припомня на вашите слушатели, че Държавен фонд "Земеделие" всъщност е може би най-голямата банка, през която до 2013 г. трябва да минат над 5 милиарда евро. Това е огромен финансов ресурс. Това кореспондира и с общата селскостопанска политика на Европейския съюз, за която ежегодно се заделя почти половината от бюджета на Европейския съюз. Това е огромен
финансов ресурс. Неслучайно Съветът на министрите по земеделие се събира всеки месец, защото разпределението на този ресурс и интересите на различните страни са много големи.

В този смисъл аз искам да кажа, че ние вече участваме по-активно и ще дам един пример. На последното, всъщност на първото за мен и последното, последния съвет на министрите, аз, така, взех, като страна България три позиции, три изказвания, нещо, което не се е случвало преди. Така че ясно е за всички, може би с това ще отговоря на въпроса ви, когато през тази институция трябва да минат толкова много средства, и то в условията на тази тежка финансова криза, с рестрикции в абсолютно всички останали сектори от икономиката, разбирате, че наистина интересите са много големи. И затова всъщност може би е било притеснението в г-ца Илиева.

- Добре, но какво стана с вашите упреци към Ализан Яхова, че тя е раздала над 6 милиона лева премии на чиновници, които пък са объркали проектите по САПАРД? И какво ще стане с целия този апарат, и въобще как ще, така да са каже, хигиенизирате ситуацията?

Министър Найденов:
По отношение на действията на бившето ръководство на Държавен фонд "Земеделие", доколкото чух и от интервюто на г-жа Илиева, всъщност очакваме Сметната палата да извърши проверка.
Отделно от това самият фонд има вътрешен одит, който също ще работи, и ако има неправомерно, казано направо, раздавани средства, ще се търси отговорност от тези, които са разпоредили тези действия.
По отношение на чиновниците, аз съм го казвал и друг път, ще използвам случая и при вас да го кажа, при първото си посещение във фонда аз заварих целия отдел по САПАРД в отпуск. Буквално нямаше никого, а това са хората, от които се очаква да гледат тези проекти. И след като разпоредих да бъде прекратена отпуската, се оказа, че голяма част от тях излязоха в болнични.
Но нека да е ясно, че ние имаме механизъм да преодолеем тази съпротива, ако това въобще е съпротива, или някакъв опит за саботаж на действията...

- А защо, как го мотивираха? Те не искат да работят с новото ръководство ли?

Министър Найденов:
Мотивацията ще бъде следната. Наистина в тази ситуация, в която се намираме, може да се окаже, че тези, които не искат да работят, просто ще трябва да напуснат фонда. Има достатъчно кандидати, има наистина достатъчно подготвени хора, които могат да заемат техните места. Мит е това, че ние нямаме административен капацитет, защото административният капацитет досега се тълкуваше от бившите управляващи като бройка. Отново казвам, че механизъм има. Ние ще накараме чиновниците да работят, защото те, крайно време е да разберат, че работят и защитават интересите на българските земеделски производители и бенефициентите по определените програми.

- Не разбирам, защо не искат да работят? Чувстват се засегнати?

Министър Найденов:
Вижте, обществена тайна е, че досега намираха начини не малка част от служителите на фонда, уърлд-експертите "заработваха" допълнително като консултанти на частни фирми. Това беше обществена тайна и ние тази практика трябва да я прекратим. Тези, които искат да работят в консултантски фирми, да бъдат така добри и да напуснат фонда, и да отидат да работят във фирмите. За тези, които обаче останат и наистина работят качествено и съгласно европейските регламенти, ние ще намерим начин и за достойно заплащане. Между другото, тук отварям скоба, средната работна заплата в Държавен фонд "Земеделие" е 1238 лв., което на фона на България мисля, че е, така, като го чуят в момента от мен вашите слушатели, ще стане ясно, че там съвсем не работят нископлатени чиновници. А те имат възможност за допълнителни материални стимули, ако си вършат работата, както трябва. Така че на тези, които работят, ние можем да осигурим наистина едно достойно, почти европейско заплащане. Така че това е начинът.

- Това ваше ограничение да не работят в консултантски фирми с конфликта на интереси ли е свързано?

Министър Найденов:
Разбира се. Не само че има ограничение...

- С провеждането на закона...

Министър Найденов:
...това е забранено. Нямат право, след като те са служители на Държавен фонд "Земеделие", да работят под каквато и да е форма в консултантски фирми. Тоест, казано, нека да го кажа на по-прост език, те да подготвят в консултантските фирми проектите след работно време, а в работното си време да отидат и да трябва да ги одобряват тези проекти. Разбирате, че ако това не е конфликт на интереси...

- О, да, безспорно.

Министър Найденов:
...какво друго е? Така че, прекратявайки тази практика и давайки възможност на тези, които искат да работят и наистина да заработват, и да заслужават парите си, които получават, без да се притесняват, мисля, че това е формулата.

- Можете ли да кажете какъв процент от тези специалисти не искат сега да работят? Колко...

Министър Найденов:
Аз не мога да се ангажирам с конкретен процент. Факт е наистина, че трудно фондът ще излезе от тази ситуация, от тази летаргия, ако трябва да използвам тази дума. Защото нямаме друго обяснение, че има в момента над 10 000 проекта, аз не чух цялото интервю на г-жа Илиева, но по програмата за развитие на селските райони да се дадат такова голямо количество проекти,проектите досега да са разглеждани на базата наистина на разпореждане отгоре, трябва да се сложи някакъв ред. А, слагайки този ред, удовлетворението ще бъде, отново го повтарям, не само за бенефициентите, защото те го очакват наистина. Ние трябва не знам какви да сме, за да не се възползваме от този огромен финансов ресурс и политики, възможни политики на общата селскостопанска политика на Европейския съюз. И, идвайки удовлетворението при бенефициентите, удовлетворение ще дойде и при самите служители, защото те също ще могат да кажат, да, ние допринесохме да влязат тези средства в България, да бъдат честно усвоени от бенефициентите. И наистина да се види резултатът, защото някак си досега говорим, но те са виртуални тези средства. Говори се, размятат се едни милиарди. Ние трябва вече да виждаме и неслучайно премиерът разпореди лично на мен, съответно аз на г-жа Илиева, всички проекти да бъдат качвани в интернет, да бъдат достъпни, да се виждат, да можем да получаваме сигнали, ако трябва, сигнали за нередности и от обикновени граждани. Но в същото време да се вижда какво е направено и къде са отишли тези средства. Просто тези проекти да станат не вирутални, а да станат истински.

- Д-р Найденов, нека да чуем бившия вицепремиер Меглена Плугчиева. Здравейте. Така ще направим по-интересен разговора. До каква степен вие отдавате размразяването на тези средства и на вашите усилия, г-жо Плугчиева? Здравейте.

Г-жа Плугчиева:
Здравейте на вас, на министър Найденов, на всички слушатели. Аз смятам, че министър Найденов много коректно посочи, че е довършена работата в последния месец, за да се стигне до тази добра за България наистина новина за размразяването на средствата. И най-важно, сега в оставащите няколко месеца наистина да бъдат разплатени, като аз тук използвам възможността да, тъй като слушах внимателно и коментара на г-жа Илиева, явно тя не е запозната докрай, една част, и то над 150 проекта, са вече разплатени със, да ви припомня, с национални средства от бюджета и на практика сега възстановените средства от Брюксел буквално постъпват в националния бюджет. И трябва усилията на фонда да се концентрират върху разплащането на останалите проекти, и то става с проверки на място, а не само с документи, както спомена г-жа Илиева.

Но смятам, че това наистина е един много голям резултат. И още нещо, ако позволите да коментирам, по изказването на г-жа Илиева, с тези случаи 98, които бяха вече изяснени, между ОЛАФ и фонд "Земеделие", тук става дума държавният фонд да си свърши работата спрямо тези сигнали за нередности и няма защо да прехвърля отговорността на прокуратурата. Това са задължения на фонда да провери доколко и какви са нарушенията. А само ако има подозрения за измама и престъпление, само тогава това е в компетенциите на прокуратурата. Затова аз смятам, че е добра идеята, която, около която се обединихме и с министър Найденов, и със, в двете комисии на парламента - по земеделие и по европейски въпроси и европейски фондове. И аз благодаря на министър Найденов, че следващата седмица на 16-и ще имаме това разширено заседание, на което ще бъдат поканени и представителите на аграрния бизнес, за да получат точна, максимална и ясна, актуална информация как ще следва приключването на разплащането на проектите до края на годината. И трябва наистина да се мобилизира целият екип на фонда.

Освен това трябва да обърна внимание и на още нещо. Има едно старо решение на еврокомисията, и то на Съвета на министрите на земеделие, че тази година директните плащания поради финансовата криза, която тресе и Европа, ще бъдат, тяхното разплащане ще започне много по-рано, а не декември. И затова е добре и ние да се възползваме от това вече направено, взето решение. И ако не греша, това, срокът или датите, от които започваше разрешението на еврокомисията, е още от октомври месец. И затова е добре фонд "Земеделие" да се мобилизира и максимално ускорено, и добре да свършат работа.

- Как ви се струва това, че протестират, че не могат да работят по отделни проекти и да бъдат консултанти в тях?

Г-жа Плугчиева:
Значи, министър Найденов е категорично прав. Има закон за конфликт на интереси и категорично не може да се работи хем на държавна служба, хем да обслужваш частния сектор. Има категорично разделение. Но това, което, вземам повод от думите на министър Найденов, че трябва да има ред, а ред се създава със закон. И заради това моята стара идея, която от няколко месеца повтарям и за съжаление старото ръководство на министерството не се възприе, но сега съм внесла това и като закон за изменение на закона за земеделските стопани, служителите на тази структура, която управлява този огромен ресурс от над три милиарда евро по програма "Развитие на селските райони", да бъде под защитата на Закона за държавния служител. Защото сега, да речем, се хвърлят упреците, и с основание, към старото ръководство, защото имало вмешателство. А за да има гаранции, че от новото ръководство няма да има политическо вмешателство, това става със закон. И хората, които работят в тази структура, трябва не само да бъдат добре платени, трябва да бъдат защитени от политическа намеса. Аз не искам да правя никакви, така, предупреждения за...

- Не, направихте го вече.

Г-жа Плугчиева:
Не, не, предупреждения в смисъл или някакъв, някакви подозрения, че новото ръководство ще има политическа намеса. Но за да се избегне това, принципът в Европа и във всички цивилизовани страни, това става, ред се създава със закон, а не само с желание и с декларации.

- Тоест работещите във фонд "Земеделие" не се ползват от статута на държавни служители

Г-жа Плугчиева:
Не, и затова там има постоянно текучество, и затова там има удобни и политически неудобни. Затова ето, сега му се създава проблем на министър Найденов, че някой си е взел болнични, друг отпуска, трети не знам какво, и това блокира работата, защото цари несигурност, защото има стрес, защото има политически пристрастия. И всичкото това се отразява, разбирате, на средностатистическия българин. И това трябва да се прекрати. И особено когато става дума за такъв важен сектор като земеделието, около който всички правителства твърдят, че се обединяват като приоритетен за страната, още повече сега.

- Д-р Найденов, малко по-късно, г-жо Плугчиева, по други въпроси от Брюксел, вашето мнение за повдигнатите обвинения срещу бившия земеделски министър и шефа на фонд, т.е. на Държавната агенция по горите Стефан Юруков?

Г-жа Плугчиева:
Значи...

Министър Найденов: Ами, аз съм го...

- Малко по-късно, г-жо Плугчиева, и вие ще кажете, и вие ще кажете, да. Сега ви слушам.

Министър Найденов:
Аз, аз съм го заявявал и друг път във вашия ефир. Това се очакваше от обществото и аз приветствам прокуратурата, че тя финализира тези подозрения с повдигане на обвинения. Защото наистина единственият, който смяташе, че държавата печели от заменките, това беше бившият председател на Държавната агенция по горите Юруков. А пък това, което се е вършело, особено в последните дни в министерството, по отношение на разпоредителни сделки със земи, надминава това, което е ставало в горите. Така че това е финалът и това очакваше обществото. Искам да кажа само, че на мен и на колегата от Държавната агенция по горите ни костваше много голям ресурс, буквално целият състав на инспектората работеше съвместно със служители на ДАНС, за да финализират тези проверки. И аз тук използвам случая да кажа, че лично моето мнение е, че няма само те да бъдат обвиняеми, защото това поне, с което аз разполагам като данни към момента, е, че такива неща, и то в по-големи размери, са се вършели и от предшественици на, от предшественик по-скоро или от екипа преди Валери Цветанов. Така че...

- Дълъг е списъкът, така ли казвате, още... дълга е тази история.

Министър Найденов:
Моля?

- Още от предишния министър.

Министър Найденов:
Ами, дълга е историята и с това са се занимавали целите политически кабинети. Нали, тук говорим заместник, освен министри, нали, заместник-министри, началник на кабинети, парламентарни секретари. Просто аз, така, гледайки това като... докладите на инспектората, които стигат до мен, имам чувството, че министерството, и това мисля, че съм го казвал, все пак не е било министерство, а едва ли не някаква брокерска къща. И е имало съревнование кой, нали, повече ще успее да замени и да извади от състава на, примерно на селскостопанските техникуми или поделенията на селскостопанската академия и буквално да бъде дарено, продадено или... за жълти стотинки. Просто, вижте, много пъти, идвайки следващо ръководство, тъй като, за да се занимаваш с това, коства и време, и ресурс, и много нерви. И, така, с лека ръка се махва и се казва - по-добре да гледам напред. И ние това правим в момента. Но разберете, дължим го, и това не е реваншизъм. Крайно време е да се знае, че всеки следващ, включително аз знам, че след мен ще има друг човек, нека да проверява и той моите сделки и моите, ако има сделки, или моите действия. Но когато има респекта от последваща проверка, мисля, че това е много дисциплиниращо. И когато има примера, а между другото новината от Брюксел не беше толкова пускането по САПАРД, тъй като това е реално, беше приветстването на най-високо ниво и в лицето на председателя Барозу, и на председателя на парламента Бузек, борбата с корупцията, наистина намерението на новото българско правителство да заличи това
срамно петно, което, когато отидеш, нали, в тези европейски институции и чуят, че си българин или представител на българското правителство, да те гледат, така, с подозрение. Това е най-важното. И дано този резултат всъщност...

- Г-жо Плугчиева, може ли да дадете мнение по тези актуални обвинения от седмицата и, разбира се, нека да припомня на слушателите, че имаше намеци за вашите тежки отношения с министър, с бившия министър Цветанов. Дали не изпитвате сега съжаление и съчувствие, и жал, че той може да се превърне в една от жертвите на изкуплението? Изглежда удобна жертва.

Г-жа Плугчиева:
Аз съм радетел на пълната прозрачност и съответно постоянния контрол, но и в момента споделям принципа за повсеместна ревизия, но тя наистина да бъде повсеместна, забележете това, което казвам, защото ми се струва, че се действа селективно, което не е добър знак и ще бъде наистина лош знак към обществото и към Брюксел, ако се прилага двоен стандарт. Ако се фокусира...

- И къде трябва да бъде осветено, къде другаде?

Г-жа Плугчиева:
Значи, аз смятам, че това, което казвам, засега е достатъчно. Аз казвам...

- Не, не, не е достатъчно.

Г-жа Плугчиева:
...че трябва да бъде повсеместна, пълна ревизията, и то по хоризонтала, на всички министерства, а не селективно избрани. Това първо. Второ, в работата в администрацията винаги съм апелирала да се работи с по-малко емоции, с настроение и чувства, а с факти и с принципни постановки. Аз, не е тайна за обществото принципните различия и проблеми, които съм имала с няколко министри, и аз не съм ги крила никога, и то не защото...

- Бяхте ли вие в състояние като вицепремиер да сложите точка на тези замени, така наречените?

Г-жа Плугчиева:
Вижте, момент, момент, точно това искам да ви кажа, че това не е било в обхвата на моето действие.

- Немалък пост имахте, това беше...

Г-жа Плугчиева:
Моля?

- Вашият пост беше доста внушителен.

Г-жа Плугчиева:
Да Ви припомня, г-жо Маринкова, че той беше с точно определен, формулиран обхват на действия моя пост, имах 20 души екип, министър без портфейл и с възможността за, и задължението за контрол, координация и комуникация по еврофондовете, а разбирате, че темата за заменките и всичко останало е било извън, както моето полезрение, така и възможност за въздействие, контрол или намеса. Така че аз не мога да...

- Но, но вие знаехте, че се прави това с тези имоти.

Г-жа Плугчиева:
Моля?

- Знаехте, че се развива тази търговия с тези имоти.

Г-жа Плугчиева:
Значи, търговия... вижте, търговия с имоти...

- Прилича на търговия.

Г-жа Плугчиева:
...аз не мога да коментирам дали това е търговия с имоти. Затова смятам, че тъй като сме една правова държава, сега, след като са повдигнати обвинения, трябва да се остави прокуратурата да се произнесе и съответно след това съдът. Иначе всякакъв предварителен коментар, пак казвам, нито е било в моето полезрение на наблюдение и контрол, нито пък аз съм човекът, който може да дава оценки в една или друга посока, преди да се докаже. Моля?

- А какво се говори във ваши среди, какво се говори във ваши среди, има ли възможност да останат неуязвими обвинените Цветанов и Юруков заради това, че законът е, така да се каже, позволил?

Г-жа Плугчиева:
Значи, какво се говори, не участвам в слухове и в такъв тип разговори, г-жо Маринкова. Затова пак казвам, че единственото валидно решение, мнение за виновност може да бъде произнесено в българския съд. И затова аз смятам, че правораздавателните органи трябва да се произнесат. А иначе, вземайки думите, повод от думите на министър Найденов, трябва да кажа, че наистина ето тук стана ясно, че когато, макар и след дълъг тежък, труден период на ангажименти изпълнени и на промяна, и на работа, накрая Европейската комисия оценява и възстановява средствата.
Ако има обаче нови нарушения или неизпълнения, ще има санкции. Затова думите на президента Барозу са - дава кредит на доверие, и думата е кредит, не дава сляпо...

- Който ние сме поискали. Благодаря, след малко ще ви питаме и за друг аспект на седмицата, но сега, г-н Найденов, как е възможно вие да направите този процес не просто кредит, а да ускорите усвояването на средствата, с какви, как мислите, че може да стане?

Министър Найденов:
Вижте, права е г-жа Плугчиева и такива са думите на президента Барозу, даден ни е кредит на доверие. Всъщност това поиска премиерът Борисов, а кредитът, кредитът на доверие се, просто се заслужава, той с много работа, с открита работа и наистина с реални резултати. Когато реалните резултати се видят, както ви казах, когато тези виртуални проекти и средства станат реални и започва да се вижда, че отиват там, където им е мястото, и там, където се очакват, тогава мисля, че този кредит просто ще бъде оправдан.

- Благодаря. За къде пътувате днес, свързано ли е с работата, която...

Министър Найденов:
Пътувам, да, днес пътувам за Съвет на министрите по земеделие, който е организиран от шведското председателство, където ще се коментира отново, така, сериозни проблеми, какъвто е примерно проблемът в млечния сектор, проблемът с климатичните промени. Доста, доста наистина натоварена програма имаме, така че ще имам възможност отново да...

- Благодаря ви за участието. Г-жо Плугчиева, как изглеждат във вашите очи тези съмнения за ефективност, които бяха поднесени от българския президент към министър-председателя по отношение на енергийните проекти, но не само? В понеделник, т.е. утре, ще има консултативен съвет, който ще разглежда и ефективността на работата по усвояването на евросредствата. Как ви звучи изпълнението на такива правомощия от страна на българския президент?

Г-жа Плугчиева:
Първо, нека да пожелая на министър Найденов успех, защото наистина срещата е много важна и това ще рефлектира във важни решения и действия за българското земеделие. А на вашия въпрос, г-жо Маринкова, аз смятам, че този, тази инициатива на президента трябва да бъде приветствана като подадена ръка и като режим на работен диалог между институциите, което е изключително важно за България, още повече, ако не греша, наскоро чух и думите на министър-председателя Борисов, което, за което мога само да кажа, че напълно подкрепям един такъв тон, че трябва да има работен диалог, че трябва да има уважение и самоуважение, и взаимно уважение между институциите. И когато става дума за такива национално важни приоритети, задачи за страната, каквито са, каквато е темата за управление и максимално прозрачно усвояване на еврофондовете, тук не може да има, тук няма, и аз съм го казвала винаги, нито ляво, нито дясно управление. Тук има само една национална кауза, около която трябва да бъдат обединени усилията на всички институции.

И затова аз мога само да кажа, че приветствам тази инициатива и че тя утре очаквам да даде реални резултати след дискусията, която предстои на най-високо ниво и от която да последват конкретни реални действия на институциите, които имат ангажимент по изпълнението, а в това число аз не изключвам и парламента, където комисиите двете имат пряко отношение към темата, и съответно най-вече привличане на обществото в този процес още по-активно. И изобщо продължаване на темпото, на работата, за да може да се използва този финансов ресурс. Има много конкретика, ако трябва да говорим по програмата за развитие на селските райони, трябва да се довърши тази децентрализация, за която съм апелирала още преди, на старата функция, която заемах, съответно да се даде възможност долу, на регионално ниво, определен брой проекти до определен праг финансов да бъдат оценявани, за да няма задръстване на администрацията горе, защото разбирате, че с 60 човека 10 хиляди проекта не могат да бъдат обработени и съответно изпълнени.

- Само толкова ли са, само толкова ли работят?

Г-жа Плугчиева:
Ами, нали чухте, това го каза г-жа Илиева. А това, те не са 60, те са повече, но така или иначе те са около, ако не греша, цифрата е 400, но и 400, разбирате, че моделът трябва да бъде коригиран, подобрен, усъвършенстван. И това означава, че трябва да се смъкне възможността долу определен брой проекти на по-ниска стойност да се обработва, второ, да се изпълни наистина със съдържание структурата, която даваше съвети в земеделието, и да се подготвят типови проекти, за което пак отдавна сме говорили, не съм го измислила аз, а това е европейски, австрийски опит, и да се даде възможност на хората, които са дребните земеделски стопани, с 3, с 5 крави, които нито имат опита, нито имат знанията, нито имат времето, нито финансовия ресурс, на тях точно да се помогне, за да могат тези проекти по най-бързия начин да бъдат подготвени, направени и т.н.

- Благодаря за вашето участие.


Сподели в: